امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شبهه لغویت حجیت قول لغوی
#1
بحث در حجیت قول لغوی است. در این باره شبهه‌ای است که مرحوم کاظمینی در تعلیقه فوائد  مطرح کرده و در منتقی الاصول  نیز آن را تعقیب کرده و پذیرفته است. شبهه این است که حجیت قول لغوی اصلا معنا ندارد نه اینکه دلیل بر حجیت نداشته باشیم.
مرحوم نائینی و اقای کاظمینی این را قبول دارند که اگر قول لغوی وثوق آورد، اگر گفت فلان معنا برای فلان لفظ است، اگر مطمئن شدیم، این سبب می‌شود که اطمینان پیدا کنیم که ظهور نیز همین است. بحث در این است که اطمینان شخصی در میان نیست بلکه قرار است که قول لغوی تعبدا حجت شود. اما این حجیت تعبدی اثر ندارد، چون آنکه موضوع اثر است، ظهور عرفی کلام است اما اینکه موضوع له و مستعمل فیه این لفظ فلان معناست، اثری ندارد بلکه باید به ظهور عرفی برسیم. قول لغوی، قول یک متخصص است و ظهور نوعی را ایجاد نمی‌کند. لذا اگر شارع بگوید قول لغوی حجت است، ‌لغو است و اثر ندارد.
اشکال: اگر لغوی گفت فلان معنا برای فلان لفظ است و بالالتزام بگوییم ظهور نوعی نیز همان معناست و شارع نیز این ظهور را حجت قرار داده.
جواب: اولا ملازمه نیست و اگر لغوی گفت معنای این لفظ همین است، به این معنا نیست که مردم نیز همین را استعمال کردند. ثانیا اگر ملازمه باشد لوازم امارات به نحو مطلق حجت نیست که اگر حجت باشد، در این صورت حجیت قول لغوی ملازمه با حجیت مثبتات دارد. لذا در مثل اماره ید، مثبتات او حجت نیست.
استاد این شبهه را قبول نداشتند. رجوع شود به درس خارج اصول جلسه 14 تاریخ 19/7/1402
پاسخ
#2
پیش فرض کل این بحث آن است که اهل لغت معنای لغوی الفاظ را بیان می کند ولو مطابق معنای ظاهر نباشد.
اما بعید نیست بگوییم اهل لغت در گام نخست به صدد ذکر معنای ظاهر هستند ولو غیر از حقیقت لغویه باشد.
اگر اینگونه باشد مسیر بحث کلا تغییر می کند و برخی از اشکالات خودبخود مندفع می شود.
پاسخ
#3
این که لغوی ها گاهی اوقات معنای لغوی و گاهی اوقات معنای مستعمل فیه را بیان میکنند شکی نیست. در هر صورت اشکال مستشکل میاید که این دو موضوع برای حجیت شارع نیست چون تفکیک هست بین معنای لغوی و مستعمل فیه با ظهور عرفی. ای چه بسا الفاظی دارای معنای موضوع له و یا مستعمل فیه هستند ولی ظهور عرفی ندارند. الی ما شالله خودتان شاید مشاهده کرده باشید که در کتابهای لغت چند معنا برای یک لفظ مطرح است. این که در همه ظهور داشته خیلی بعید است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال منسد بودن باب علم و علمی بنا بر نظریه حجیت خبر ثقه خیشه 3 81 11 ساعت قبل
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط ضبط برای حجیت خبر واحد از منظر استاد گنجی خیشه 3 262 30-بهمن-1402, 08:56
آخرین ارسال: خیشه
  حجیت قول صبی در بحث خبر واحد خیشه 1 164 28-بهمن-1402, 07:28
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفصیل در حجیت روایت حسنه خیشه 0 77 16-بهمن-1402, 13:46
آخرین ارسال: خیشه
  شبهه دسّ در روایات و مانع بودن از حجیت اخبار احاد خیشه 3 191 17-آذر-1402, 10:51
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استفاده حجیت شهرت از مقبوله و مرفوعه از منظر مرحوم بروجردی خیشه 8 410 7-آذر-1402, 21:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نسبت بین ایات ناهیه از عمل به ظن و ادله حجیت خبر واحد خیشه 2 223 3-آذر-1402, 12:55
آخرین ارسال: خیشه
  تاثیر اصل عدم قرینه در حجیت ظهور خیشه 10 472 6-آبان-1402, 21:53
آخرین ارسال: 105767
  عدم تحقق انسداد صغیر در شریعت خصوصا قول لغوی خیشه 8 436 2-آبان-1402, 19:18
آخرین ارسال: خیشه
  مراکز تحقق اجماع و بررسی حجیت ان از منظر مرحوم بروجردی خیشه 0 120 1-آبان-1402, 16:24
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان