ارسالها: 513
موضوعها: 255
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 122 بار در 110 ارسال
این فرمایش استاد دام ظله بر این مبنا صحیح است که تنها راه کشف ملاک وجود امر باشد لذا وقتی که تخصیص میخورد دیگر کشف ملاک نمیشود و عبادت باطل میشود ولی ایشان این مبنا را ندارند بلکه وجود ملاک را منتفی نمیدانند. وقتی که ملاک بود دیگر بحث بر تخصیص متمرکز نمیشود و لو اینکه رابطه انهاعام و خاص من وجه باشد هم باز تعلق نهی را کاشف از منقصتی در ملاک امر میدانند و نماز باطل است.
عبارت ایشان این است:«و امّا بناء على المختار: فكذلك أيضا لأنه و ان قلنا بكفاية الملاك في صحّة العبادة، إلّا انه ليس كل ملاك مصحّحا للعبادة، بل لا بدّ ان يكون الملاك تامّا في عالم ملاكيّته، بحيث انّه لم يكن مغلوبا و مقهورا بما هو أقوى منه، إذا الملاك المغلوب غير صالح للعباديّة، و إلّا لما صار مغلوبا. و من المعلوم: انّ النّهي عن العبادة يكشف عن ثبوت مفسدة في العبادة أقوى من مصلحتها لو فرض انّه كان فيها جهة مصلحة، و إلّا فمن الممكن ان لا يكون في العبادة المنهيّ عنها جهة مصلحة أصلا، و على تقدير ثبوتها فهي مغلوبة بما هو أقوى منها الّذي أوجب النّهي عنها، إذ لو كانت مساوية أو أقوى من مفسدة النّهي لما تعلق بها النّهي، فإذا كانت المصلحة مغلوبة سقطت عن صلاحيتها للتقرب، و كانت العبادة فاسدة لا محالة. و ينحصر تصحيح العبادة بالملاك بما إذا كان عدم الأمر بها لأجل عدم القدرة عليها لمكان المزاحمة، لا ما إذا كان عدم الأمر بها من جهة التقييد و التخصيص.»
ارسالها: 513
موضوعها: 255
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 122 بار در 110 ارسال
سلام علیکم و رحمه الله. بحث تزاحم در این قسمت از فرمایش مرحوم نائینی نیست. ایشان میفرماید بنا بر این که رابطه عام و خاص مطلق باشد نماز از باب امر نداشتن باطل است و اگر از راه ملاک برویم از باب منقصت داشتن باطل است. اگر بحث تزاحم باشد سوال بنده این است که بحث ترتب و غیره در آن راه دارد در حالی که اثار بحث تزاحم این جا نیست. به نظرم میاید که ایشان در همان باب اجتماع و تعارض دارد بحث میکند که حالا اگر کسی گفت امر ندارد ولی ملاک دارد از یک راه دیگری جواب میدهند.
ارسالها: 513
موضوعها: 255
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 122 بار در 110 ارسال
اولا بحث عدم قدرت فی الجمله در بحث تعارض و اجتماع هم میاد. ثانیا استظهار بنده از عبارت این است که ایشان بحث رو در دو مقام بررسی میکند یکی امر نداشتن صلات که بحث عام خاص مطرح است. دوم بحث ملاک. حالا اگر رابطه عام و خاص من وجه باشد باز هم کلام نائینی میآید که مراکش ناقص است به خاطر تعلق نهی
ارسالها: 172
موضوعها: 79
تاریخ عضویت: آبان 1401
اعتبار:
3
سپاس ها 79
سپاس شده 12 بار در 11 ارسال
[quote pid='10467' dateline='1698487516']
خیشهاولا بحث عدم قدرت فی الجمله در بحث تعارض و اجتماع هم میاد. ثانیا استظهار بنده از عبارت این است که ایشان بحث رو در دو مقام بررسی میکند یکی امر نداشتن صلات که بحث عام خاص مطرح است. دوم بحث ملاک. حالا اگر رابطه عام و خاص من وجه باشد باز هم کلام نائینی میآید که مراکش ناقص است به خاطر تعلق نهی
[/quote]
با عرض ادب و خسته نباشید.
درست است که فی الجمله بحث قدرت در بحث تعارض هم وجود دارد ولی شما به این عبارت ایشان توجه کنید که تصریح به عدم قدرت
به خاطر تزاحم می کند.و ينحصر تصحيح العبادة بالملاك بما إذا كان عدم الأمر بها لأجل عدم القدرة عليها لمكان المزاحمة
علاوه بر اینکه بحث کشف ملاک را مرحوم نائینی از اطلاق انشاء در بحث ضد استفاده می کند و اینجا محلش نیست.