امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تعارض در مقبوله عمر بن حنظله و حل آن توسط شیخ انصاری و استاد
#1
در موافقت و مخالفت عامه که در مقبوله عمربن حنظله هست مرحوم شیخ استظهار نموده است که موافقت و مخالف را نسبت به کل یا معظم عامه به عنوان مرجح منصوص می‌پذیرد و در موافقت و مخالفت با بعض عامه بحث را متوقف به جواز تعدی و عدم جواز تعدی از مرجحات منصوصه می‌داند. در ادامه ایشان به معترضی که در ادامه مقبوله آمده است می پردازد :
و ربما يستفاد من قول السائل في المقبولة قلت يا سيدي هما معا موافقان للعامة أن المراد بما وافق العامة أو خالفهم في المرجح السابق يعم‏ ما وافق‏ البعض‏ أو خالفه و يرده أن ظهور الفقرة الأولى في اعتبار الكل أقوى من ظهور هذه الفقرة في كفاية موافقة البعض فيحمل على إرادة صورة عدم وجود هذا المرجح في شي‏ء منهما و تساويهما من هذه الجهة لا صورة وجود هذا المرجح في كليهما و تكافؤهما من هذه الجهة.»
در این عبارت شیخ ظهور فقره اول را از ظهور ناشی از وحدت سیاق اقوی می‌داند و مقدم می‌نماید.
استاد میفرمایند که شاید بتوان گفت از اساس تعارضی در روایت شکل نمی گیرد به این بیان: این که وافقهم الخبران جمیعا مراد موافقت بعض هست به قرینۀ این که دو تا خبر متعارض را موافق عامه قرار داده، یعنی منشأ ظهورش فرض کنید که من و شما که هر دو با همدیگر مخالف هستیم قول هر دوی ما موافق قانون است، این معنایش این است که دو تا قانون باید داشته باشیم، یک قانون موافق قول من باشد یک قانون موافق قول شما باشد. و الا اگر همینجوری مثلا می‌گوییم فلان کلام موافق قوانین است، این که با بعضی از قوانین موافق باشد با بعضی از قوانین موافق نباشد که نمی‌گوییم موافق قوانین است. ولی اگر در جایی دو تا قول مخالف را، دو تا قول مخالف، دو تا قولی که معارض هستند، این را گفتیم موافق عامه است به قرینۀ این که فاعلش خبران هست این قرینه است که مراد از موافقت، موافقت با بعض است. اینجا سیاقشان اصلا واحد نیست، یعنی قبلی موافقت یک خبر با عامه است، بعدی موافقت دو تا خبر متعارض با عامه است، اگر موافقت دو تا خبر با عامه باشد یعنی این که با هرکدامشان با گروهی از عامه باید موافقت داشته باشند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جلو گیری از تعارض با تصرف در قسم یا مقسم در موارد حصر سید محمد نظام آبادی 0 89 15-آبان-1402, 01:00
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  برسی کلام اقای خویی در زکات مال التجاره و نظر استاد سید محمد نظام آبادی 0 114 6-آبان-1402, 17:52
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  فرق گذاشتن میان اسناد وضع و رفع حکم به ائمه و پیامبر در کلام آقای خویی و جواب استاد سید محمد نظام آبادی 0 100 5-آبان-1402, 17:42
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  نظرشیخ انصاری در مخالفت خبر بافتوای عامه یا اخبار عامه به همراه شواهدی بر نظر شیخ سید محمد نظام آبادی 0 107 27-مهر-1402, 11:15
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  رفت و برگشتی بین استاد شبیری و استاد قائینی! عرفان عزیزی 0 927 23-دي-1398, 15:58
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تصحیح طریق شیخ طوسی به کتاب ابن فضال توسط محقق خویی عرفان عزیزی 0 966 14-دي-1398, 12:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تعارض دوقول شیخ طوسی با کلام نجاشی عرفان عزیزی 4 3,220 16-آذر-1398, 09:30
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تعارض روایت موثقه با صحیحه عرفان عزیزی 0 1,150 11-آذر-1398, 00:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان