امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اقتران طبیعت با حصۀ خاص و تأثیر این اقتران در معنای طبیعت
#1
درس خارج اصول جلسۀ 78 مورخ 11 بهمن 1402
وقتی واژۀ «مسلم» و مانند آن در کنار «مسلمة» قرار می‌گیرد معنای عام خود را از دست داده و بر خصوص مرد دلالت می‌کند. برای مثال وقتی گفته می‌شود: «یجب الجهاد علی المسلم دون المسلمة» روشن است که واژۀ «مسلمة» قرینه می‌شود بر اینکه «مسلم» در خصوص مرد مسلمان به کار رفته است. همچنین وقتی گفته می‌شود: «تجب الصلاة علی الانسان مسلماً کان او مسلمة» عطف «مسلمة» بر«مسلم» با «أو» گویای اختصاص «مسلم» به مرد مسلمان است چون «أو» صریح در تغایر متعاطفین است. به نظر می‌رسد در جایی که امکان تغایر متعاطفین وجود داشته باشد، حتی عطف به «واو» نیز ظهور در تغایر متعاطفین خواهد داشت لذا در عبارت «إن المسلم و المسلمة ...» واژۀ «المسلم» به معنای خصوص مرد مسلمان است.
مناسب است در اینجا نکته‌ای را توضیح دهیم مبنی بر اینکه هر چند اوصافی همچون «مسلم» برای اعم از مرد و زن مسلمان وضع شده‌اند و معنایشان عام است، اما به دلیل اینکه زمینۀ انصرافشان به خصوص مرد مسلمان وجود دارد برای نفی احتمال اختصاص حکم به مردان، می‌توان «مسلمة» را به «مسلم» عطف کرد تا دلالت حکم بر عمومیّت، از مرتبۀ ظهور به مرتبۀ نصوصیّت وارد شود چون اگر واژۀ «مسلم» را به تنهایی به کار ببریم هر چند ظهورش در عمومیّت است اما احتمال انصرافش به مرد مسلمان، می‌تواند مخاطب را به اشتباه بیاندازد و توهم اختصاص حکم را در ذهن او ایجاد کند؛ به همین دلیل می‌توان با عطف «مسلمة» بر «مسلم» این احتمال خلاف ظاهر را نفی نموده و با تصریح به عمومیّت حکم، از توهم اختصاص جلوگیری به عمل آورد. در فرض عطف، در حقیقت «مسلم» را در مرد مسلمان به کار برده و با تصریح به «مسلمة» احتمال اختصاص حکم به مرد مسلمان را منتفی می‌کنیم.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراجعه به استعمالات و نحوۀ تأثیر آن بر شناخت معنای حقیقی از مجازی مسعود عطار منش 0 3 7 ساعت قبل
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  فوارق هشت‌گانۀ معنای حقیقی و مجازی مسعود عطار منش 0 3 7 ساعت قبل
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  علامیّت استحسان طبع دائمی برای معنای حقیقی مسعود عطار منش 0 30 1-ارديبهشت-1403, 13:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  روش شناخت استعمال بلا تعوّل به منظور کشف معنای حقیقی مسعود عطار منش 0 27 1-ارديبهشت-1403, 13:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی علامیّت تبادر برای معنای حقیقی مسعود عطار منش 0 35 26-فروردين-1403, 12:40
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای واژه امر در کلام مرحوم ایروانی مسعود عطار منش 0 108 6-مرداد-1402, 12:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای یقین در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 182 26-خرداد-1402, 22:37
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای ثقاتنا در حدیث تشکیک در روایت ثقات مسعود عطار منش 0 339 15-ارديبهشت-1402, 23:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای غنمتم در آیه خمس مسعود عطار منش 0 132 25-فروردين-1402, 17:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی معنای مختار آیت الله شبیری در خصوص حدیث صم للرویه مسعود عطار منش 5 2,106 30-بهمن-1399, 21:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان