امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم تفکیک مفهوم و معنی در کلام مرحوم امام در بحث مطلق
#1
در کلام مرحوم امام خمینی، تفکیک بین مفهوم و معنی نمی شود و عدم تفکیک بین آنها در جاهای مختلف مشکل درست می کند. البته خیلی های دیگر هم تفکیک نمی کنند اما حواسشان به لوازم نیست. مرحوم امام حواسش به لوازم هست و بر اساس آن لوازم اشکال می کند اما چون تفکیک نکرده است، مشکل پدید می آید. یکی از مشکلاتی که پیش می آید، در بحث اقسام وضع است که اصولیین می گوییند چهار قسم فرض می شود که یک قسم وضع خاص موضوع له عام، محال و سه قسم ممکن است و قسم سوم یعنی وضع عام موضوع له خاص، در وقوعش بحث می کنند. شمای امام به این نکته ملتفت می شوید که یک ما یفهم داریم که فقط خودش را نشان می دهد نه بیش از خودش را و همیشه ما یفهم کلی است چون تشخص برای وجود است. سپس اشکال می کنید که یعنی چه چهار قسم می کنید؟ اگر مفهوم بما هو مفهوم می گویید، کلی است و وضع خاص اصلا نداریم. و اگر محکی را می گویید، محکی در خارج و جزئی است پس وضع عام نداریم.
این جا هم همین اتفاق افتاده است. شمای امام می گویید موضوع له طبیعت، خود طبیعت است و بیش از خودش را نشان نمی دهد پس چرا به سراغ افراد می روید؟ ریشه اینها، جدا نکردن معنی و مفهوم است. مفهوم یعنی ما یفهم که از خودش به دست می آید و در اسماء أجناس، ما یفهم ماهیت مهملة و طبیعت لیسیده من حیث هی است. مثلا وقتی می گویید استکان، مفهومش خود استکان است نه چیز دیگری یعنی حتی وجود و عدم هم در مفهومش نیست. حتی فرد هم در مفهوم نیست. مفهوم خودِ طبیعت است. اما معنی یعنی مقصود. کسی که مطلق را موضوع حکم قرار می دهد و بر آن حکم می کند، از ماهیت و طبیعت من حیث هی هی خارج شده است. اگر می خواست طبیعت من حیث هی هی را ببیند، حتی حکم هم نمی توانست بکند. برای حمل بر طبیعت من حیث هی هی، فقط حمل ذاتی اولی صحیح است که آن هم در حقیقت حمل نیست بلکه این همانی است.
وقتی شما بروی حمل شائع می روید، یعنی از طبیعت من حیث هی هی عبور کرده اید. لذا در مفهوم، حرف شما درست است و مفهوم طبیعت فقط خودش است و حتی فرد را هم نشان نمی دهد اما مقصود، خودش نیست چون قرار است موضوع حکم قرار بگیرد و در موضوع حکم، حمل اولی صورت نمی گیرد بلکه حکم بروی مصادیق می رود و از طبیعت من حیث هی هی خارج می شود. پس مفهوم به فرد کار ندارد اما معنیّ به فرد کار دارد اما عدم تفکیک بین معنی و مفهوم که در عبارات امام است، باعث این اشکالات می شود. ( درس خارج اصول جلسه 80 ،1اسفند1402)


فایل‌های پیوست
.docx   80 چهار اشکال به فرق گذاری امام بین مطلق و عام 01 اسفند 1402.docx (اندازه 74.26 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  رد اشکالات آیت الله شبیری به مخصصیت مفهوم علت علی آمنی 2 189 14-اسفند-1402, 18:35
آخرین ارسال: علی آمنی
  مفهوم فی الجمله وصف در کلام مرحوم شیخ انصاری علی آمنی 10 402 10-بهمن-1402, 17:17
آخرین ارسال: علی آمنی
  خلط بین معانی مقام بیان در ثمره بین منطوقی یا مفهومی بودن مفهوم حصر علی آمنی 0 106 26-دي-1402, 17:12
آخرین ارسال: علی آمنی
  رابطه تقیید و مفهوم فی الجمله وصف علی آمنی 0 76 17-دي-1402, 17:51
آخرین ارسال: علی آمنی
  پاسخ استاد حسینی نسب به اشکال استاد شهیدی در بحث ثبوت مفهوم شرط با اطلاق مقامی علی آمنی 4 282 13-آذر-1402, 12:10
آخرین ارسال: علی آمنی
  پاسخ به اشکال عدم اطلاق اوی در ثبوت مفهوم شرط با اطلاق مقامی علی آمنی 0 209 13-آذر-1402, 12:04
آخرین ارسال: علی آمنی
  عدم مجعولیت مطلق صحت و فساد در معاملات و عبادات علی آمنی 6 343 6-آبان-1402, 16:29
آخرین ارسال: علی آمنی
  اشکال استاد حسینی نسب به فرمایش مرحوم امام در جواز اجتماع امر و نهی علی آمنی 0 145 27-ارديبهشت-1402, 19:20
آخرین ارسال: علی آمنی
  علامتهای تشخیص نقل به معنی و نقل به لفظ در روایات علی آمنی 8 893 9-ارديبهشت-1402, 19:44
آخرین ارسال: علیرضا صالحی منش
  عدم صحت کلام مرحوم آخوند در عدم شرطیت مندوحه علی آمنی 0 118 7-اسفند-1401, 17:29
آخرین ارسال: علی آمنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان