امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معنای تبعیت احکام از مصالح و مفاسد در متعلق و فی انفسها
#1
مرحوم آخوند فرموده تبعیت احکام از مصالح و مفاسد را نیز قبول نداریم. اما این به این معنا نیست که متعلق آن مفسده و مصلحت ندارند پس جزاف هستند. احکام واقعیه مثل احکام ظاهریه هستند که کسی نگفته در متعلق آنها مفسده و مصلحت است. اینکه شارع مقدس حلیت و آزادی را جعل کند، نفس جعل دارای مصلحت است. مصلحت در احکام ظاهریه در نفس جعل است نه متعلق جعل.
لذا مرحوم آخوند فرموده دلیل نداریم که احکام تابع مصالح و مفاسد در متعلقات است که کسی اشکال کند ظن به حکم، ظن به ارتکاب مفسده است. ایشان گفته کما حققنا فی بعض فوائدنا.
باید بررسی کرد که آیا امکان دارد که احکام واقعیه تابع مصلحت فی انفسها باشد و فقط جعل مصلحت داشته باشد؟ در احکام ظاهریه این مطلب ممکن است و واقع نیز شده، ‌اما آیا امکان دارد اگر فرمود نماز جمعه واجب است، این مصلحت در اصل واجب کردن است نه در نماز؟ بعضی گفتند محال است چون اگر مصلحت در نفس جعل باشد، شارع جعل می‌کند و به صحلت می‌رسد پس دیگر امتثال آن لازم نیست.
اما در باب جمع بین حکم واقعی و ظاهری گفتیم ممکن است که مصلحت در نفس جعل باشد لیمیز الله الخبیث من الطیب، مصلحت در نهایت به خود مکلف عود می‌کند نه به مولی که بگوییم جعل مصلحت داشت و محقق شد و امتثال لازم نیست. مصلحت وقتی محقق می‌شود که حکم به مکلف برسد و مکلف از جعل مولی منتفع یا متضرر شود. بنابراین ذهنیت مرحوم آخوند تالی فاسد ندارد. اگر مولی چنین جعل کند، مصلحت دارد و این مصلحت به خود مکلف باز می‌گردد. اگر غرض از تکالیف به همین مقدار باشد که بین خدا و بنده، ارتباط برقرار شود نه اینکه الزاما نماز دارای یک مصلحت باشد و باید به مکلف برسد یا شراب یک مفسده داشته باشد که مکلف از آن دور شود. پس نفس جعل کردن باعث باز شدن راه برای بندگی مکلف است گرچه اصل تکلیف، لزوم اتباع دارد.
به مرحوم آخوند عرض می‌کنیم که گرچه ممکن است مصلحت در نفس جعل باشد ولی این همه حکم و عللی که برای شرایع نقل شده، ولو اینکه علل تامه نیستند و همه مقتضیات هستند و صاحب معالم گفته از احکام شریعت بحث می‌شود من حیث الاقتضاء و التخییر یعنی طلبیات اقتضائی هستند و اباحه همان تخییر است، ولی به نظر می‌رسد اینها در جعل مؤثر هستند. اینکه بگوییم متعلقات خالی از مصالح و مفاسد هستند با مقام اثبات سازگار نیست. احکام تابع مصالح و مفاسد هستند به این معناست که مصالح و مفاسد در جعل احکام تاثیر دارند و ذهن عرفی این مقدار را نمی‌تواند انکار کرد. خود مرحوم آخوند در یک هامش از کفایه فرموده اگر خدا به نماز امر کرده به این دلیل نیست که نماز مصلحت دارد، بلکه اگر به نماز امر می‌کند، باعث می‌شود مکلف به تقرب قدرت پیدا کند.
معنای امر امتحانی که در اصول گفته می‌شود آن است که غرض از آن این نیست که مکلف، متعلق را اتیان کند ولی در اوامر شرعیه که می‌گویند غیر امتحانیه آن است که مکلف را متمکن کنند که اتیان کند و باید اتیان کند، اما این به دلیل آن نیست که یک مصلحت در متعلق باشد، بلکه به دلیل اقتضای نظام احسن است که چنین امری صادر می‌شود. اینکه بر اساس قاعده لطف ضرورت دارد بایدها و نبایدها از خدا صادر شود، به دلیل آن است که مکلف را قدرت می‌دهد بندگی کند.
حاصل الکلام، اگر منظور مرحوم آخوند آن است که مصالح و مفاسد به احکام ربطی ندارد، می‌گوییم این معنا خلاف مقام اثبات است و خداوند مصالح و مفاسد را نیز ملاحظه کرده. کسانی که گفتند احکام تابع و مفاسد هستند به همین معنا مرادشان هستند یعنی مقتضی هستند و علیت تامه ندارند. عجب از مرحوم آخوند که در بعضی موارد می‌گوید روح حکم، ملاک است و اصلا امر مهم نیست ولی اینجا می‌گوید ملاک در میان نیست.
درس خارج اصول. تاریخ 15 بهمن ماه 1402


فایل‌های پیوست
.docx   آیت الله گنجی - خارج ‌اصول فقه- جلسه نود و هشتم.docx (اندازه 75.79 KB / تعداد دانلود: 1)
پاسخ
#2
عبارت قدری مشوش است. چند بار عبارت رو بالا پایین کردم نفهمیدم بالاخره چی شد.
ایشون فرمودند اگر مصلحت در نفس جعل است دیگر امتثال لازم نیست چون مصلحت با جعل حاصل شده است.
این حرف درست به نظر نمی رسد.
مصلحت در نفس جعل است یعنی مصلحت در نفس الزام است. با نفس الزام مصلحتی که در آن هست حاصل می شود ولی این ربطی به امتثال ندارد. نفس الزام موضوع حکم عقل به لزوم امتثال است. امتثال صرفا برای تامین مصلحت نیست تا بگوییم مصلحت حاصل شده و دیگر امتثال نمی خواهد. امتثال برای مراعات حق مولاست چون اگر مولا صلاح دید الزام کند بعدش هر چند مصلحت هم تامین شده باشد برای اینکه هتک مولا نشود و خق مولویت رعایت شود عقب حکم به لزوم آمتثال میکند.
بله اگر امر صوری باشد و اراده حقیقی پشتش نباشد بحث دیگری است. ولی اگر امر حقبقی باشد دیگر نمی‌توان از امتثالش سرباز زد.
پاسخ
#3
برداشتتان نادرست است.
اون قسمت نقل قول است و بعدش فرمود این کلام نادرست است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اوسع بودن جعل احکام نسبت به غرض خیشه 1 100 23-دي-1402, 07:20
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای مفهوم فی الجمله داشتن وصف (مبنای مرحوم خویی) خیشه 0 120 13-آذر-1402, 21:45
آخرین ارسال: خیشه
  نقد احکام انشائیه مرحوم اخوند خیشه 0 156 25-ارديبهشت-1402, 18:45
آخرین ارسال: خیشه
  معنای قاعده ملازمه نزد محقق اصفهانی خیشه 5 1,322 10-بهمن-1401, 21:09
آخرین ارسال: 105767
  نکته لطیفه در مورد تبعیت مقدمه از ذی المقدمه خیشه 4 2,555 23-اسفند-1398, 00:50
آخرین ارسال: خیشه
  مبانی مختلف در معنای ترتب ثواب بر واجبات و ثمره آن در واجب غیری خیشه 0 1,093 30-آذر-1398, 13:36
آخرین ارسال: خیشه
  معنای ماده منتسبه در کلام مرحوم نائینی( بحث واجب معلق) خیشه 1 1,544 23-آذر-1398, 15:32
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  فرق بین متعلق و موضوع از منظر مرحوم نائینی و مرحوم خویی خیشه 3 3,965 13-بهمن-1397, 11:42
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  نقدی بر تبعیت احکام للمصالح و المفاسد؛ استاد گنجی اشکذری 3 9,042 18-فروردين-1393, 16:22
آخرین ارسال: مهدی قنبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان