امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقش کثرث وجود در پیدایش انصراف (1)
#1
جلسه 71 مورخ 1 بهمن 1402
نقش کثرث وجود در پیدایش انصراف (1)
آنچه منشأ انصراف می‌شود هیچ ارتباطی با کثرت استعمال ندارد بلکه این پدیده به برکت تناسبات حکم و موضوع رخ می‌دهد. تناسبات حکم و موضوع سبب می‌شود سکوت دالّ بر قید محسوب شود. به نظر می‌رسد آن قیدی که سکوت دالّ بر آن محسوب می‌شود باید غالبی باشد. یعنی مجرّد این که حکم مزبور با فلان قید تناسب داشته باشد چنانچه این قید تنها در 1 در صد مردم وجود داشته باشد، نمی‌توان برای افهام آن به سکوت اکتفا کرد. برای مثال اگر گفته شود «الانسان یجوز اتباعه» هر چند به لحاظ عقلی، جواز اتباع با انسان معصوم تناسب دارد، ولی به دلیل اینکه انسان معصوم نادر است نمی‌توان برای افهام این قید به سکوت اکتفا کرد. قیدی که برای افهامش به سکوت اکتفا می‌شود باید قید متعارف باشد یعنی اکثر افراد موضوع آن قید را دارا باشند. یعنی یا خود قید عادی را مقدّر بگیریم یا این قید به حمل شائع، متعارف باشد و الا چنانچه قیدی تنها در 1 در صد انسان‌ها موجود باشد، عرفاً نمی‌توان برای افهامش به سکوت اکتفا نمود.
پس به نظر می‌رسد نفس تناسبات حکم و موضوع توان آن را ندارد که ما با تکیه بر آن بتوانیم هر گونه قیدی را با سکوت به مخاطب افهام کنیم؛ بلکه می‌باید خود آن قید متعارف باشد یا قیدی که به حمل شایع متعارف است، باشد.
با عنایت به نکات فوق به نظر می‌رسد انصراف با کثرت وجود در ارتباط است و این دقیقاً نقطۀ عکس مطلبی است که در کلام اصول‌دانان مطرح شده و گفته شده، انصراف به کثرت وجود ارتباط نداشته و با کثرت استعمال مرتبط است. به عقیدۀ ما کثرت استعمال هیچ دخالتی در پدید آمدن انصراف ندارد ولی کثرت وجود در آن دخالت دارد. البته مقصودمان این نیست که کثرت وجود به تنهایی برای پیدایش انصراف کافی است چون کثرت وجود تنها در جایی که تناسبات حکم و موضوع اقتضای قید داشته باشد، به انصراف می‌انجامد.
آیت الله والد نیز مفصل به توضیح این مطلب پرداخته‌اند که اینکه گفته می‌شود لفظ دالّ بر یک شیء، منصرف به فرد غالب آن است، صحیح نیست؛ چون تا وقتی تناسبات حکم و موضوع نباشد، غلبۀ وجودی به تنهایی نمی‌تواند عامل پیدایش انصراف شود.
پاسخ
#2
سوال:
اگر بگیم کثرت استعمال شیخ در شیخ انصاری رضوان‌الله تعالی علیه موجب انصراف لفظ شیخ به ایشون شده است، درست نیست؟ آیا تناسب حکم و موضوع سبب این انصراف شده یا انس ذهنی ناشی از کثرت استعمال؟
پاسخ
#3
فرمایش شما متین است. شبیه همین مثال رو خدمت استاد عرض کردم ایشون هم پذیرفتند ولی فرمودن معمول انصرافاتی که در بحث های فقهی وجود داره از این قبیل نیست.
ایشون چند جلسه این بحث رو مطرح کردن و بنده هم در ضمن چند تا پست ارسال کردم.
فکر کنم تو یکی از پست های قبلی همین نکته شما اشاره شده باشه.
پاسخ
#4
ممنون بابت راهنمایی و توضیحات.
یه نکته‌ای که تازه در نوشته های شما مشهود هست، قلم و نوشتار شماست که خيلی خوب شده.
اگر کلاس خاصی رفتید ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
پاسخ
#5
لطف دارین. یه کلاسی کوتاه مدت رفتم ولی بیشتر تمرین کردم. مدت زیادی هست که در تقریرنویسی و مقاله نویسی روی این قضیه کار کردم.
پاسخ
 سپاس شده توسط 105767


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقش کثرت استعمال در پیدایش انصراف (1) مسعود عطار منش 0 69 26-خرداد-1403, 12:15
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش کثرت وجود در پیدایش انصراف (2) مسعود عطار منش 0 69 26-خرداد-1403, 12:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مراحل شکل‌گیری قضیه و نقش آن در تحلیل عوامل دخیل در پیدایش دلالت مسعود عطار منش 0 87 20-خرداد-1403, 13:28
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش کثرت وجود در پیدایش انصراف (3) مسعود عطار منش 0 140 19-اسفند-1402, 17:01
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش تناسبات بین حکم و موضوع در شکل‌گیری انصراف مستقر مسعود عطار منش 0 185 12-اسفند-1402, 11:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مقصود از کثرت استعمال در بحث انصراف مسعود عطار منش 0 225 12-اسفند-1402, 11:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  انصراف حاصل از تلفیق غلبۀ وجود و کثرت استعمال مسعود عطار منش 2 353 18-بهمن-1402, 18:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 469 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  جریان استصحاب در شک در وجود خارجی موضوع مسعود عطار منش 0 285 26-اسفند-1401, 15:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجود مرحله جعل در مراحل حکم مسعود عطار منش 0 482 18-فروردين-1400, 10:15
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان