14-اسفند-1393, 10:53
(آخرین تغییر در ارسال: 19-اسفند-1393, 20:38 توسط حسین بن علی.)
از آنجا که بین ذهاب حمره مشرقیه که وقت نماز مغرب داخل میشود وذهاب حمره مغربیه که وقت عشاء داخل میشود حد اکثر 40 دیقه فاصله است طبیعتا نباید در زمان حضرت رسول نسبت به خوابیدن بین ایندو زمان سوالی شود در حالی که این مساله مشکلی برای مردم شده بود
- أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَحَّامُ، قَالَ: حَدَّثَنِي الْمَنْصُورِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَمُّ أَبِي أَبُو مُوسَى عِيسَى بْنُ أَحْمَدَ، قَالَ: حَدَّثَنِي الْإِمَامُ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): فِي قَوْلِهِ: «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ» قَالَ: كَانُوا لَا يَنَامُونَ حَتَّى يُصَلُّوا الْعَتَمَةَ.
از اين روايات استفاده ميشود كه داعي نوعي بر خوابيدن بعد از نماز مغرب وجود داشته است بطوري كه براي بيدار ماندن مردم تا زمان نماز عشاء نياز به تهديد و تشويق بوده است. و حتي در روايتي براي كسي كه از نماز عشاء خواب بماند روزه فرداي آن روز به عنوان كفاره جعل شده است:
5- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَجُلٍ نَامَ عَنِ الْعَتَمَةِ فَلَمْ يَقُمْ إِلَّا بَعْدَ انْتِصَافِ اللَّيْلِ قَالَ يُصَلِّيهَا وَ يُصْبِحُ صَائِماً
بنابر این ظاهرا وقت نماز مغرب هنگام غروب بوده
- أَبُو مُحَمَّدٍ الْفَحَّامُ، قَالَ: حَدَّثَنِي الْمَنْصُورِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي عَمُّ أَبِي أَبُو مُوسَى عِيسَى بْنُ أَحْمَدَ، قَالَ: حَدَّثَنِي الْإِمَامُ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي، عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ، قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): فِي قَوْلِهِ: «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ» قَالَ: كَانُوا لَا يَنَامُونَ حَتَّى يُصَلُّوا الْعَتَمَةَ.
از اين روايات استفاده ميشود كه داعي نوعي بر خوابيدن بعد از نماز مغرب وجود داشته است بطوري كه براي بيدار ماندن مردم تا زمان نماز عشاء نياز به تهديد و تشويق بوده است. و حتي در روايتي براي كسي كه از نماز عشاء خواب بماند روزه فرداي آن روز به عنوان كفاره جعل شده است:
5- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْمُغِيرَةِ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَجُلٍ نَامَ عَنِ الْعَتَمَةِ فَلَمْ يَقُمْ إِلَّا بَعْدَ انْتِصَافِ اللَّيْلِ قَالَ يُصَلِّيهَا وَ يُصْبِحُ صَائِماً
بنابر این ظاهرا وقت نماز مغرب هنگام غروب بوده