25-اسفند-1393, 00:30
(آخرین تغییر در ارسال: 25-اسفند-1393, 00:31 توسط خطیب توانا.)
این که خلافش را از علما دیده اید، منافاتی ندارد که از باب ترک مکروه بوده باشد آن هم در موارد خاص که امر مهم تری در بین نبوده، و البته این سکوت اقتضای تقوی ایشان هم هست و از ایشان جز این هم انتظار نمی رود.
اما این که دیده می شود علمای عدول متقی و جلیل القدر با وجود قرائت قرآن صحبت می کنند-(علاوه بر این که خود بنده متعدد چنین امری را شاهد بودم، در پست های قبلی اشاره کردم که یکی از اساتید درس خارج نیز به این مساله اذعان داشتند و برای تبیین مساله ای از این مثال استفاده کردند به طوری که در این مساله خدشه ای و جود ندارد و به قول معروف نرخ شاه عباسی است، همچنین شما می توانید جدای از عمل فقها به فتاوای ایشان هم مراجعه کنید و اسقراء کنید که چقدر از فقها قائل به حرمت شده اند)
-با قول به حرمت این کار منافات دارد.
بنابراین صحبت نکردن در هنگام قرائت اعم از کراهت و حرمت است، ولی صحبت کردن منافات با قول به حرمت دارد.
در نتیجه اقتضای جمع بین امر در این آیه و قرینیت فعل علما این است که امر در این آیه به معنای کراهت استعمال شده باشد.
و از این بیان واضح شد که اگر کسی می خواهد بگوید آیه همچنان در معنای وجوب خود باقی است، بایستی این دلیل را رد کند.
(توجه: بنده دلیل جدیدی نیاوردم همان دلیل سابق را بازتر کرده و مغالطه در میان را آشکار نمودم).
اما این که دیده می شود علمای عدول متقی و جلیل القدر با وجود قرائت قرآن صحبت می کنند-(علاوه بر این که خود بنده متعدد چنین امری را شاهد بودم، در پست های قبلی اشاره کردم که یکی از اساتید درس خارج نیز به این مساله اذعان داشتند و برای تبیین مساله ای از این مثال استفاده کردند به طوری که در این مساله خدشه ای و جود ندارد و به قول معروف نرخ شاه عباسی است، همچنین شما می توانید جدای از عمل فقها به فتاوای ایشان هم مراجعه کنید و اسقراء کنید که چقدر از فقها قائل به حرمت شده اند)
-با قول به حرمت این کار منافات دارد.
بنابراین صحبت نکردن در هنگام قرائت اعم از کراهت و حرمت است، ولی صحبت کردن منافات با قول به حرمت دارد.
در نتیجه اقتضای جمع بین امر در این آیه و قرینیت فعل علما این است که امر در این آیه به معنای کراهت استعمال شده باشد.
و از این بیان واضح شد که اگر کسی می خواهد بگوید آیه همچنان در معنای وجوب خود باقی است، بایستی این دلیل را رد کند.
(توجه: بنده دلیل جدیدی نیاوردم همان دلیل سابق را بازتر کرده و مغالطه در میان را آشکار نمودم).