13-ارديبهشت-1394, 19:03
جدای از اینکه آیا چنین اتفاقی در جنگ احزاب اتفاق افتاده است یا نه (چون نقل تاریخی متفاوت است) اما مساله اینکه جنگ فریب است و در جنگ فریب اشکالی ندارد بحثی است که در روایات متعددی به آن اشاره شده است.
در همین روایت مذکور (که از تفسیر قمی منقول است) بعد از قتل عمرو بن عبدود پیامبر به امیرالمومین فرموده اند که ماکرته؟ و حضرت جواب دادند بله و الحرب خدیعة
اما روایاتی که در همین جنگ قضیه پیمان شکنی بنوقریظه را نقل کرده است و پیامبر با نقل قولی از طرف آنها کاری کردند که ابوسفیان به آنها اعتماد نکند و پیامبر فرمودند الحرب خدعة
یا روایاتی که در مورد این است که حضرت امیر در جنگ صفین با صدای بلند گفتند من معاویه و اصحاب او را می کشم و بعد آهسته گفتند ان شاء الله تعالی و در جواب یکی از اصحاب گفتند من این را گفتم که یاران من خود را نبازند و با روحیه به جنگ بروند و الحرب خدعة
یا روایاتی که می گوید در غزوه سلسله بعد از شکست عمر از دشمن، عمرو عاص به پیامبر عرض کرد که الحرب خدعة و اجازه بدهید من بروم شاید بتوانم آنها را بفریبم و حضرت به او اجازه داد و او نیز رفت و شکست خورد.
یا روایاتی که امیرالمومنین علیه السلام می گوید من هیچ گاه به پیامبر دروغ نمی بندم بنابراین اگر از ایشان نقل قول کردم حتما صحیح است اما اگر از خودم چیزی گفتم مواظب باشید که الحرب خدعة
و روایاتی که از امام حسن علیه السلام همین سوال را پرسیدند و حضرت این گونه جواب دادند.
و صاحب وسائل بابی با عنوان ُ جَوَازِ مُخَادَعَةِ أَهْلِ الْحَرْب دارند.
همه این موارد نشان دهنده این است که عدم جواز خدعه در جنگ به این صورت که دوستان می فرمایند مسلم نیست و خود نیاز به بحث مفصل و فقهی دارد.
در همین روایت مذکور (که از تفسیر قمی منقول است) بعد از قتل عمرو بن عبدود پیامبر به امیرالمومین فرموده اند که ماکرته؟ و حضرت جواب دادند بله و الحرب خدیعة
اما روایاتی که در همین جنگ قضیه پیمان شکنی بنوقریظه را نقل کرده است و پیامبر با نقل قولی از طرف آنها کاری کردند که ابوسفیان به آنها اعتماد نکند و پیامبر فرمودند الحرب خدعة
یا روایاتی که در مورد این است که حضرت امیر در جنگ صفین با صدای بلند گفتند من معاویه و اصحاب او را می کشم و بعد آهسته گفتند ان شاء الله تعالی و در جواب یکی از اصحاب گفتند من این را گفتم که یاران من خود را نبازند و با روحیه به جنگ بروند و الحرب خدعة
یا روایاتی که می گوید در غزوه سلسله بعد از شکست عمر از دشمن، عمرو عاص به پیامبر عرض کرد که الحرب خدعة و اجازه بدهید من بروم شاید بتوانم آنها را بفریبم و حضرت به او اجازه داد و او نیز رفت و شکست خورد.
یا روایاتی که امیرالمومنین علیه السلام می گوید من هیچ گاه به پیامبر دروغ نمی بندم بنابراین اگر از ایشان نقل قول کردم حتما صحیح است اما اگر از خودم چیزی گفتم مواظب باشید که الحرب خدعة
و روایاتی که از امام حسن علیه السلام همین سوال را پرسیدند و حضرت این گونه جواب دادند.
و صاحب وسائل بابی با عنوان ُ جَوَازِ مُخَادَعَةِ أَهْلِ الْحَرْب دارند.
همه این موارد نشان دهنده این است که عدم جواز خدعه در جنگ به این صورت که دوستان می فرمایند مسلم نیست و خود نیاز به بحث مفصل و فقهی دارد.