13-اسفند-1391, 03:02
اشکال بر کلام رضا
اولا:اینکه گفته شد شرایط جنگ نامساوی بوده است اگر بدین معناست که حضرت امیر برای غلبه بر عمرو نیازمند چنان فعلی بوده اند نا صحیح است،،فاتح خیبر را چه حاجت به چنین اموری!
ثانیا: اینکه اساس نقشه های جنگی را فریب تشکیل می دهد نیز ناصحیح است.فرق است بین فریب و غافلگیری. فریب یعنی به جهل انداختن حریف و به غفلت انداختن وی، اما غافلگیری یعنی استفاده از غفلت دشمن. در حات اول سبب غفلت او ما هستیم و در حالت دوم سبب غفلت خود اوست و ما تنها از این غفلت بهره می بریم
ثالثا:در حالات اصحاب اهل بیت_چه رسد به خود حضرات معصومین_می بینیم که از چنین خدعه هایی پرهیز می نمودنه اند و در مواردی این امر موجب شهادت آنها گردیده است. نمونه بارز آن قضیه شهادت هانی بن عروة است که همه می دانیم. علاوه بر اینکه روحیه دلاوری و شجاعت حضرت به گونه ای بوده است ک هیچ گاه بر پشت خود زره نبسته اند، و این حاوی این پیام است که «هیچ گاه نباید به دشمن پشت نمود»چگونه می توان بین این نگاه و حدیث فوق الذکر جمع نمود.
اولا:اینکه گفته شد شرایط جنگ نامساوی بوده است اگر بدین معناست که حضرت امیر برای غلبه بر عمرو نیازمند چنان فعلی بوده اند نا صحیح است،،فاتح خیبر را چه حاجت به چنین اموری!
ثانیا: اینکه اساس نقشه های جنگی را فریب تشکیل می دهد نیز ناصحیح است.فرق است بین فریب و غافلگیری. فریب یعنی به جهل انداختن حریف و به غفلت انداختن وی، اما غافلگیری یعنی استفاده از غفلت دشمن. در حات اول سبب غفلت او ما هستیم و در حالت دوم سبب غفلت خود اوست و ما تنها از این غفلت بهره می بریم
ثالثا:در حالات اصحاب اهل بیت_چه رسد به خود حضرات معصومین_می بینیم که از چنین خدعه هایی پرهیز می نمودنه اند و در مواردی این امر موجب شهادت آنها گردیده است. نمونه بارز آن قضیه شهادت هانی بن عروة است که همه می دانیم. علاوه بر اینکه روحیه دلاوری و شجاعت حضرت به گونه ای بوده است ک هیچ گاه بر پشت خود زره نبسته اند، و این حاوی این پیام است که «هیچ گاه نباید به دشمن پشت نمود»چگونه می توان بین این نگاه و حدیث فوق الذکر جمع نمود.