امتیاز موضوع:
  • 3 رای - 4 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
هیچ توجیهی برای خدعه علی(کرم الله وجهه)نمیتوان کرد
#4
ظاهراً دوستان در واقع زندگی نمی کنند و در یک فضای خیالی زندگی می کنند.

* پهپاد گفته: «اولا:اینکه گفته شد شرایط جنگ نامساوی بوده است اگر بدین معناست که حضرت امیر برای غلبه بر عمرو نیازمند چنان فعلی بوده اند نا صحیح است،،فاتح خیبر را چه حاجت به چنین اموری!»
این چه سخنی است، روال زندگی انبیا و ائمه این نبوده است که در روال عادی زندگی خود از قدرتهای ماورایی استفاده نمایند. هر انسان عاقلی در مقابله با دشمنان خود از همۀ آنچه در اختیار دارد استفاده می کند، جنگجو خود وظیفه دارد هوشیار باشد و فریب حریف را نخورد، در مقابل حریف خود را فریب دهد از ورزشهای رزمی بگیرید تا جنگ خودمان حرکات ایذایی و حتی عملیات ایذایی برای فریب دشمن امری بسیار عقلایی و مرسوم است. در جریان صفین عمروعاص با همین نیرنگ شریعه را از یاران امیرالمؤمنین(ع) گرفت. لذا این جمله در روایات تکرار شده است که الحرب خدعة هرچند که بنده گمان می کنم این جمله اصلاً ضرب المثل عرب باشد.
ثانیاً خدعه و فریبی قبیح است که باعث پایمال شدن حق شود و از این جهت مانند کذب دارای قبح اقتضائی است و همیشه مصداق ظلم نیست. بدیهی است که اصل کشتن نمادِ باطل، خود قبیح نیست چه برسد به مقدمۀ آن. جالب است که دوستان به کشتن عمرو بن عبدود اشکالی ندارند، بلکه به فریب دادن او معترضند.

*پهپاد گفته است: «ثالثا:در حالات اصحاب اهل بیت_چه رسد به خود حضرات معصومین_می بینیم که از چنین خدعه هایی پرهیز می نمودنه اند و در مواردی این امر موجب شهادت آنها گردیده است. نمونه بارز آن قضیه شهادت هانی بن عروة است که همه می دانیم.»
اصلاً مشخص است که علت اصلی رفتار حضرت مسلم را نمی دانیم. امتناع حضرت مسلم از قتل عبیدالله نه به خاطر این بوده است که این کار خلاف جوانمردی است(چنانکه در جاهای مختلف این چنین تبلیغ می شود) (تا بعد بزرگانی مثل استاد دوانی اعتراض کنند که مسلم اشتباه کرده است و با این کار می توانست از اصل قضیۀ کربلا پیش گیری کند) بلکه ناشی از فقاهت مسلم است که
1. حق کشتن کسی که قصد کشتن دیگری را دارد، را نداریم.
2. به فرض این که حق کشتن کسی را که می خواهد دیگری را بکشد، داشته باشیم، اگر شک داریم که کسی قصد کشتن دیگری را دارد یا نه، باز به خاطر احتیاط در دماء حق کشتن وی را نداریم.
3. خانۀ هانی و کوفۀ آن روز، میدان جنگ نبوده است که الحرب خدعة موضوع پیدا کند.
4. حضرت مسلم تصریح کردند که من اذن جهاد ندارم.
پاسخ
 سپاس شده توسط رضا


پیام‌های این موضوع
RE: هیچ توجیهی برای خدعه علی(کرم الله وجهه)نمیتوان کرد - توسط مخبریان - 13-اسفند-1391, 09:24
RE: - توسط حسین بن علی - 25-فروردين-1394, 18:41
RE: - توسط رضا اسکندری - 13-ارديبهشت-1394, 19:03
RE: - توسط منتظرالقائم - 14-ارديبهشت-1394, 19:35

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  وجه جمع انکار برای رفع تعارض عرفان عزیزی 1 1,036 27-خرداد-1400, 07:08
آخرین ارسال: مهدی دهبان
  فتوای جالب آیت الله شبیری پیرامون حد لواط. عرفان عزیزی 1 1,098 1-فروردين-1400, 15:09
آخرین ارسال: علاوی
  عدم جواز تقلید برای عوام! (در صورتی که... ) ارادتمند آیت الله مکارم 3 1,652 9-آبان-1399, 07:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برای تصرف در اموال دیگران رضایت فعلی آنها کافی است هر چند در دل ناراحت هستند!! حسین بن علی 0 1,131 28-آذر-1398, 16:27
آخرین ارسال: حسین بن علی
  «کتاب شناسی»  تقريرات ميرزا حبیب الله رشتی از درس شیخ انصاری tallebelm 0 2,113 10-ارديبهشت-1398, 18:05
آخرین ارسال: tallebelm
  مساله جدید: فضیلتی برای سادات حسین بن علی 22 35,075 19-اسفند-1397, 17:31
آخرین ارسال: حسین بن علی
  ثمره خطابات قانونیه در شرطیت قدرت برای تکالیف خیشه 0 1,834 8-دي-1397, 20:11
آخرین ارسال: خیشه
Information واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه سید محمد صادق رضوی 7 10,403 7-ارديبهشت-1397, 23:28
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی
  شروع کتاب البیع توسط ایت الله سید احمد مددی الموسوی السید 1 4,368 14-اسفند-1396, 19:18
آخرین ارسال: 89194
  دیدار با فقها (دیدار با آیت الله ایروانی) meisam 0 3,527 15-شهريور-1396, 08:29
آخرین ارسال: meisam

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان