10-دي-1394, 21:23
بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از برادرمان aad1416 :
اولا وجه تعجب شما برایمان معلوم نشد چرا که بحث بر سر حدیث دلائل الإمامة است نه حدیث ارشاد القلوب و دلائل الإمامة به چاپ های مختلف نشر داده شده مانند مطبعه حیدریه و اعلمی و نسخه تحقیق شده ی آن به چاپ بعثت در آمده که در حال حاضر در نرم افزار جامع الأحادیث 3.6 و 3.5 (نور) موجود است.
همچنین سید بن طاووس از همین کتاب حدبث نقل می کند و نویسنده آن را توثیق می کند :
الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة) ؛ ج3 ؛ ص113
أقول: و إنّما قد ذكرت في كتاب التعريف للمولد الشريف عن الشيخ الثقة محمّد بن جرير بن رستم الطّبري الإمامي في كتاب دلائل الإمامة أنّ وفاة مولانا الحسن العسكريّ صلوات اللَّه عليه كانت لثمان ليال خلون من شهر ربيع الأوّل.
و همچنین در کتب دبگر مانند :فرج المهموم و ... .
جالب ایسنت که علامه مجلسی در مقدمه بحار در که درباره ی نسخه شناسی کتب ماخوذ عنها است درباره ی نسخه دلائل الامامة ای که در دست اوست می نویسد :
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج1 ؛ ص39
و كتاب دلائل الإمامة من الكتب المعتبرة المشهورة أخذ منه جل من تأخر
عنه كالسيد بن طاوس و غيره و وجدنا منه نسخة قديمة مصححة في خزانة كتب مولانا أمير المؤمنين ع و مؤلفه من ثقات رواتنا الإمامية و ليس هو ابن جرير التاريخي المخالف قال النجاشي رحمه الله محمد بن جرير بن رستم الطبري الآملي أبو جعفر جليل من أصحابنا كثير العلم حسن الكلام ثقة في الحديث له كتاب المسترشد في دلائل الإمامة أخبرنا أحمد بن علي بن نوح عن الحسن بن حمزة الطبري قال حدثنا محمد بن جرير بن رستم بهذا الكتاب و بسائر كتبه و قال الشيخ في الفهرست محمد بن جرير بن رستم الطبري الكبير يكنى أبا جعفر دين فاضل و ليس هو صاحب التاريخ فإنه عامي المذهب و له كتب جمة منها كتاب المسترشد.
ثانیا : سند این حدیث معلل نیست چرا که یک راوی احمد بن محمد بن خالد برقی است که صاحب محاسن برقی است و یک راوی محمد بن خالد برقی است که پدر احمد است حال اگر اسم احمد بن محمد بن خالد برقی به دین صورت بیاید : ((احمد بن محمد بن البرقی)) ایرادی ندارد زیرا واضح است که می خواسته بگوید احمد بن محمد ای که پسر محمد بن خالد برقی است راوی حدیث بوده و این به خاطر آن است که احمد بن محمد بن خالد برقی با احمد بن محمد های مشترک العنوان اشتباه نشود.فلذا قید ((بن البرقی)) از حیث ادبیاتی عطف بیان برای کلمه احمد می شود.
ثالثا : عرض شد که دلائل الامامة در نرم افزار نور 3.6 و 3.5 موحود است و همچنین در نرم افزار مکتبة أهل بیت (علیهم السلام) نیز موجود می باشد. علامه مجلسی در بحار ج43 ص170 همین روایت را می آورد و از باب اختصار می نویسد : ((احمد البرقی)) و این تعبیر هم ایرادی ندارد زیرا اسم + صفت ممیز آمده است و این مدل استعمال شیوع دارد. در مورد متن نیز هم دلائل الإمامة امروزی و هم بحار و هم عوالم العلوم و هم ریاض الابرار اتفاق نظر دارند که دیگر جای شک عفلائی باقی نمی ماند.
با تشکر از برادرمان aad1416 :
اولا وجه تعجب شما برایمان معلوم نشد چرا که بحث بر سر حدیث دلائل الإمامة است نه حدیث ارشاد القلوب و دلائل الإمامة به چاپ های مختلف نشر داده شده مانند مطبعه حیدریه و اعلمی و نسخه تحقیق شده ی آن به چاپ بعثت در آمده که در حال حاضر در نرم افزار جامع الأحادیث 3.6 و 3.5 (نور) موجود است.
همچنین سید بن طاووس از همین کتاب حدبث نقل می کند و نویسنده آن را توثیق می کند :
الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحديثة) ؛ ج3 ؛ ص113
أقول: و إنّما قد ذكرت في كتاب التعريف للمولد الشريف عن الشيخ الثقة محمّد بن جرير بن رستم الطّبري الإمامي في كتاب دلائل الإمامة أنّ وفاة مولانا الحسن العسكريّ صلوات اللَّه عليه كانت لثمان ليال خلون من شهر ربيع الأوّل.
و همچنین در کتب دبگر مانند :فرج المهموم و ... .
جالب ایسنت که علامه مجلسی در مقدمه بحار در که درباره ی نسخه شناسی کتب ماخوذ عنها است درباره ی نسخه دلائل الامامة ای که در دست اوست می نویسد :
بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج1 ؛ ص39
و كتاب دلائل الإمامة من الكتب المعتبرة المشهورة أخذ منه جل من تأخر
عنه كالسيد بن طاوس و غيره و وجدنا منه نسخة قديمة مصححة في خزانة كتب مولانا أمير المؤمنين ع و مؤلفه من ثقات رواتنا الإمامية و ليس هو ابن جرير التاريخي المخالف قال النجاشي رحمه الله محمد بن جرير بن رستم الطبري الآملي أبو جعفر جليل من أصحابنا كثير العلم حسن الكلام ثقة في الحديث له كتاب المسترشد في دلائل الإمامة أخبرنا أحمد بن علي بن نوح عن الحسن بن حمزة الطبري قال حدثنا محمد بن جرير بن رستم بهذا الكتاب و بسائر كتبه و قال الشيخ في الفهرست محمد بن جرير بن رستم الطبري الكبير يكنى أبا جعفر دين فاضل و ليس هو صاحب التاريخ فإنه عامي المذهب و له كتب جمة منها كتاب المسترشد.
ثانیا : سند این حدیث معلل نیست چرا که یک راوی احمد بن محمد بن خالد برقی است که صاحب محاسن برقی است و یک راوی محمد بن خالد برقی است که پدر احمد است حال اگر اسم احمد بن محمد بن خالد برقی به دین صورت بیاید : ((احمد بن محمد بن البرقی)) ایرادی ندارد زیرا واضح است که می خواسته بگوید احمد بن محمد ای که پسر محمد بن خالد برقی است راوی حدیث بوده و این به خاطر آن است که احمد بن محمد بن خالد برقی با احمد بن محمد های مشترک العنوان اشتباه نشود.فلذا قید ((بن البرقی)) از حیث ادبیاتی عطف بیان برای کلمه احمد می شود.
ثالثا : عرض شد که دلائل الامامة در نرم افزار نور 3.6 و 3.5 موحود است و همچنین در نرم افزار مکتبة أهل بیت (علیهم السلام) نیز موجود می باشد. علامه مجلسی در بحار ج43 ص170 همین روایت را می آورد و از باب اختصار می نویسد : ((احمد البرقی)) و این تعبیر هم ایرادی ندارد زیرا اسم + صفت ممیز آمده است و این مدل استعمال شیوع دارد. در مورد متن نیز هم دلائل الإمامة امروزی و هم بحار و هم عوالم العلوم و هم ریاض الابرار اتفاق نظر دارند که دیگر جای شک عفلائی باقی نمی ماند.