8-ارديبهشت-1394, 18:44
تطابق تئوری نصب ولی فقیه با انتخاب مردم ا
طبق نظریه نصب فقیه از سوی خداوند و معصوم (علیه السلام)به ذهن میرسد که جایی برای گزینش و انتخاب از سوی مردم باقی نمی ماند.زیرا این منصب از سوی خداوند به فقیه جامع اعطا شده و نظر مردم در این منصب هیچ دخالتی ندارد لذا باید گفت جنبه جمهوریت صرف لفظ است.
در جواب گفته می شود:استقرار ولایت فقیه به 2 امر بستگی دارد،1ثبوتا به نص و نصب عام 2.اثباتا به پذیرش مردم. به عبارت دیگر ادله مثبت ولایت فقیه ،فقیه واجد شرایط را ثبوتا از سوی خدا منصوب می دارد اما در مرحله اثبات و ظهور خارجی منوط به پذیرش و مقبولیت مردم است.
در نظر قائلین به مبنای نصب گرچه فقیهان به گونه ای عام به ولایت نصب شده اند و حاکمیت آنان مشروع است اما تا مقبولیت عمومی نباشد این ولایت نمی تواند حکومت را در پی داشته باشد.در حکومت امیرالمونین (علیه الصلاة و السلام)نیز هنگامی که حضرت جنبه اثباتی قضیه و به قول ایشان «حضور الحاضر»1 را مشاهده کرد امر حکومت را پذیرفت.
البته باید گفت مساله گزینش مردم دخالتی در تفویض این منصب به فقیه ندارد.بلکه مردم فقط اعلام حمایت و پشتیبانی از فقیه جامع مینمایند ولی هرگز مشروعیت ولایت منوط به مقبولیت نیست و مقبولیت فقط حکومت دینی را محقق می سازد.
1: أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أن لا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز
طبق نظریه نصب فقیه از سوی خداوند و معصوم (علیه السلام)به ذهن میرسد که جایی برای گزینش و انتخاب از سوی مردم باقی نمی ماند.زیرا این منصب از سوی خداوند به فقیه جامع اعطا شده و نظر مردم در این منصب هیچ دخالتی ندارد لذا باید گفت جنبه جمهوریت صرف لفظ است.
در جواب گفته می شود:استقرار ولایت فقیه به 2 امر بستگی دارد،1ثبوتا به نص و نصب عام 2.اثباتا به پذیرش مردم. به عبارت دیگر ادله مثبت ولایت فقیه ،فقیه واجد شرایط را ثبوتا از سوی خدا منصوب می دارد اما در مرحله اثبات و ظهور خارجی منوط به پذیرش و مقبولیت مردم است.
در نظر قائلین به مبنای نصب گرچه فقیهان به گونه ای عام به ولایت نصب شده اند و حاکمیت آنان مشروع است اما تا مقبولیت عمومی نباشد این ولایت نمی تواند حکومت را در پی داشته باشد.در حکومت امیرالمونین (علیه الصلاة و السلام)نیز هنگامی که حضرت جنبه اثباتی قضیه و به قول ایشان «حضور الحاضر»1 را مشاهده کرد امر حکومت را پذیرفت.
البته باید گفت مساله گزینش مردم دخالتی در تفویض این منصب به فقیه ندارد.بلکه مردم فقط اعلام حمایت و پشتیبانی از فقیه جامع مینمایند ولی هرگز مشروعیت ولایت منوط به مقبولیت نیست و مقبولیت فقط حکومت دینی را محقق می سازد.
1: أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أن لا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز