10-اسفند-1391, 09:18
[/quote]
تعبیر « ما أدی الیک عنی فعنی یؤدی و ما قال لک عنی فعنی یقول » عبارت دیگر ثقه است، زیرا تعبیر ثقه چه به معنای صادق باشد و چه به معنای مورد اعتماد به این معنی است که نقل فرد از یک واقعه مطابق با واقع خارجی است و تعبیر مذکور نیز چیزی جز صحه گذاشتن بر مطابقت کلام و نقل عثمان بن سعید با واقع نیست.
تبعیر «فاسمع له و أطع» نیز مربوط به مقام نیابت عثمان بن سعید است و ربطی به چنبه روایتگری او ندارد.
تعبیر «ثقتی» نیز به این معنی است که عثمان بن سعید از نظر امام ع ثقه هستند و وجه اینکه امام ع ثقه را به خود اضافه نموده اند نیز این است که در امور مربوط به امام ع قرار است به عثمان بن سعید مراجعه شود.
تعبیر «الثقة» و «المامون» نیز مترادف یکدیگر هستند و برای تاکید ذکر شده است.
[/quote]
1- این تعبیر ظاهر در الغاء احتمال خطای وی از سوی امام است ولو سامع نسبت به خطای او احتمال معتنی به بدهد. فلذا این تعبیر بیش از بیان وثاقت است.
2- از دوست فاضلم (آقای اعلایی) بعید بود که دقت در زمان صدور این روایت نکند و کلام امام هادی سلام الله علیه را مربوط به نیابت عثمان بن سعید ره تصور کند.
3- تعبیر ثقتی دال بر وثاقت خاص است. شبه ی آن نیز کافی است و انکار این احتمال دور از انصاف است.
4- مراد بنده از تعبیر الثقة المأمون الف و لام آن بود که اشاره به همان ثقتی در ابتدای روایت است.
تعبیر « ما أدی الیک عنی فعنی یؤدی و ما قال لک عنی فعنی یقول » عبارت دیگر ثقه است، زیرا تعبیر ثقه چه به معنای صادق باشد و چه به معنای مورد اعتماد به این معنی است که نقل فرد از یک واقعه مطابق با واقع خارجی است و تعبیر مذکور نیز چیزی جز صحه گذاشتن بر مطابقت کلام و نقل عثمان بن سعید با واقع نیست.
تبعیر «فاسمع له و أطع» نیز مربوط به مقام نیابت عثمان بن سعید است و ربطی به چنبه روایتگری او ندارد.
تعبیر «ثقتی» نیز به این معنی است که عثمان بن سعید از نظر امام ع ثقه هستند و وجه اینکه امام ع ثقه را به خود اضافه نموده اند نیز این است که در امور مربوط به امام ع قرار است به عثمان بن سعید مراجعه شود.
تعبیر «الثقة» و «المامون» نیز مترادف یکدیگر هستند و برای تاکید ذکر شده است.
[/quote]
1- این تعبیر ظاهر در الغاء احتمال خطای وی از سوی امام است ولو سامع نسبت به خطای او احتمال معتنی به بدهد. فلذا این تعبیر بیش از بیان وثاقت است.
2- از دوست فاضلم (آقای اعلایی) بعید بود که دقت در زمان صدور این روایت نکند و کلام امام هادی سلام الله علیه را مربوط به نیابت عثمان بن سعید ره تصور کند.
3- تعبیر ثقتی دال بر وثاقت خاص است. شبه ی آن نیز کافی است و انکار این احتمال دور از انصاف است.
4- مراد بنده از تعبیر الثقة المأمون الف و لام آن بود که اشاره به همان ثقتی در ابتدای روایت است.