ممکن است منظور از عدم حجت اجماع در امور تکوینی این باشد که:
مصداقاً چنین اجماعاتی حاصل نمیشود یعنی اجماع علماءدر این گونه موارد به گونه ای نمی شود که حدساً کشف از رأی معصوم شود. و شأن معصومین علیهم السلام در بیان اینگونه موارد نبوده است.
و الاّ اگر اجماع به تمام شرایطه حاصل شود قطعاً حجت خواهد بود.
مصداقاً چنین اجماعاتی حاصل نمیشود یعنی اجماع علماءدر این گونه موارد به گونه ای نمی شود که حدساً کشف از رأی معصوم شود. و شأن معصومین علیهم السلام در بیان اینگونه موارد نبوده است.
و الاّ اگر اجماع به تمام شرایطه حاصل شود قطعاً حجت خواهد بود.