10-خرداد-1395, 08:55
من مشکلی در تعلیق نمی بینم و به نظرم بناء عقلا هم بر بطلان تعلیق نیست. البته باید دقت کنیم که تعلیق رو چه جوری در نظر میگیریم اگه منظور این باشه که طرف بگه "اگر زید بیاید من الان با تو مضاربه میکنم" این که یه چیز غیر معقولیه و اصلا اتفاق نمیفته که بخواهیم بحث کنیم درسته یا نه اما اون قسمی که این طوری باشه که طرف بگه " مضاربه میکنم با تو ولی به شرط این که زید بیاید" در اینجا در واقع زمان مضاربه همان زمانی است که زید بیاید البته بر فرض هم که خواندن صیغه را لازم بدانیم با توجه به حرف قبلش دیگر نیاز نیست وقتی زید آمد صیغه بخواند. ولی در واقع زمان تکمیل انشاء همان زمان تحقق شرط است.
مانند بحث فضولی که من صیغه را الان میخوانم اما صیغه کافی نیست و رضایت هم لازم است وقتی بعدا رضایت آمد ارکان انشاء تکمیل میشود و از همان زمان تکمیل ارکان، بیع ایجاد می شود.
با این بیان فکر میکنم هم بحث مشکل عقلی حل شد که البته آیت الله مکارم هم به این مشکل جواب داده بودند و هم بحث بنای عقلا حل شد.
مانند بحث فضولی که من صیغه را الان میخوانم اما صیغه کافی نیست و رضایت هم لازم است وقتی بعدا رضایت آمد ارکان انشاء تکمیل میشود و از همان زمان تکمیل ارکان، بیع ایجاد می شود.
با این بیان فکر میکنم هم بحث مشکل عقلی حل شد که البته آیت الله مکارم هم به این مشکل جواب داده بودند و هم بحث بنای عقلا حل شد.