اشکال اول شما استظهاری است که نمیتوان برای ان دلیل اورد فقط همین نکته را یاد اور میشویم که مشهور در سیره عقلا میگویند عقلا به خبر غیر اطمینانی هم عمل میکنند و کسانی مثل شیخ و ایه الله شبیری که منکرند بسیار کمند و سیره متشرعه هم شبیه سیره عقلا است این فقط منبه بود
اشکال دوم شما دقت عقلی است که در سیره دخلی ندارد یعنی ایا واقعا صرف اینکه دسترسی به حکم واقعی در زمان معصوم وجود دارد باعث میشود متشرعه به نقل راویان اعتماد نکنند ولی الان چون دسترسی نیست به حرف ناقلین فتوای مجتهد عمل کنند
توجه دارید که ما دنبال حجت هستیم نه واقع همانطور که الان اگر احتمال بدهم ناقل فتوا اشتباه کرده به احتمال خود اثر نمیدهم در زمان امام هم احتمال اشتباه راوی در نظر متشرعه بی اثر است
اما اشکال سوم وارد است اما میتوان تقریب را عوض کرد و ادعای سیره برای نقل فتوای مجتهد را به جای عمل اورد واگر بگویید این سیره نیست با عدم فرق مشکل را حل کرد
مهم این است که اصلا سیره متشرعه در اینجا نیست و انی که هست سیره عقلا است همانطور که استاد فرمودند لذا این اشکالات به ذهن می اید
به هر حال از دقت نظرتان متشکریم
اشکال دوم شما دقت عقلی است که در سیره دخلی ندارد یعنی ایا واقعا صرف اینکه دسترسی به حکم واقعی در زمان معصوم وجود دارد باعث میشود متشرعه به نقل راویان اعتماد نکنند ولی الان چون دسترسی نیست به حرف ناقلین فتوای مجتهد عمل کنند
توجه دارید که ما دنبال حجت هستیم نه واقع همانطور که الان اگر احتمال بدهم ناقل فتوا اشتباه کرده به احتمال خود اثر نمیدهم در زمان امام هم احتمال اشتباه راوی در نظر متشرعه بی اثر است
اما اشکال سوم وارد است اما میتوان تقریب را عوض کرد و ادعای سیره برای نقل فتوای مجتهد را به جای عمل اورد واگر بگویید این سیره نیست با عدم فرق مشکل را حل کرد
مهم این است که اصلا سیره متشرعه در اینجا نیست و انی که هست سیره عقلا است همانطور که استاد فرمودند لذا این اشکالات به ذهن می اید
به هر حال از دقت نظرتان متشکریم