23-مرداد-1396, 23:14
حجیت روایات کتب اربعه
در اردوی علمی فرهنگی نجف اشرف، (22/5/96) آقای هاشمی بحثی را مطرح کردند تحت عنوان «حجیت کتب اربعه». البته نه به این معنی که این مطلب را اثبات کنند، بلکه خواستند بگویند: جای تأمل دارد، و در این راستا شواهدی را هم عرضه کردند:
نظر قاطبة فقهای ما این است که کتب اربعه حجت است، نظر اخباریها این است که تمام روایات حجت است، نظر آقای خوئی هم این است که باید تکتک روایات حتی در کتب اربعه بررسی بشود. به تعبیر آقای سند، قول آقای خوئی امروزه خیلی رایج شدهاست.
مرحوم نائینی میفرماید که کتب اربعه تلقّی به قبول شده بین اصحاب.
معجم رجال حدیث: سمعتُ که استادم گفت: مناقشه در اسناد کافی، کار آدم عاجز (یا ضعیف) است.
وحید بهبهانی در فوائد حائریه: از چیزهایی که مفید علم است، وجود روایت در «کافی» و «من لایحضره الفقیه» است.
کتب معروفی که در زمان ائمه تدوین شده، تلخیص شده و کتب اربعه نوشته شده. و به همین خاطر که آن کتب معروف در این کتب جمع شده، نیاز به حفظ آن کتب ندیدهاند و در گذر زمان از بین رفتهاند. و شهیدثانی میگوید: احسنُ ما جمعوا منها، کافی و استبصار و تهذیب و فقیه است.
در اردوی علمی فرهنگی نجف اشرف، (22/5/96) آقای هاشمی بحثی را مطرح کردند تحت عنوان «حجیت کتب اربعه». البته نه به این معنی که این مطلب را اثبات کنند، بلکه خواستند بگویند: جای تأمل دارد، و در این راستا شواهدی را هم عرضه کردند:
نظر قاطبة فقهای ما این است که کتب اربعه حجت است، نظر اخباریها این است که تمام روایات حجت است، نظر آقای خوئی هم این است که باید تکتک روایات حتی در کتب اربعه بررسی بشود. به تعبیر آقای سند، قول آقای خوئی امروزه خیلی رایج شدهاست.
مرحوم نائینی میفرماید که کتب اربعه تلقّی به قبول شده بین اصحاب.
معجم رجال حدیث: سمعتُ که استادم گفت: مناقشه در اسناد کافی، کار آدم عاجز (یا ضعیف) است.
وحید بهبهانی در فوائد حائریه: از چیزهایی که مفید علم است، وجود روایت در «کافی» و «من لایحضره الفقیه» است.
کتب معروفی که در زمان ائمه تدوین شده، تلخیص شده و کتب اربعه نوشته شده. و به همین خاطر که آن کتب معروف در این کتب جمع شده، نیاز به حفظ آن کتب ندیدهاند و در گذر زمان از بین رفتهاند. و شهیدثانی میگوید: احسنُ ما جمعوا منها، کافی و استبصار و تهذیب و فقیه است.