23-دي-1399, 13:22
دلیل بر ترک قرائت توسط ماموم تحمل توسط امام است لذا آنچه که خارج از عموم لا صلاه الا بفاتحه الکتاب است فرضی است که مکلف تا انتها در جماعت باشد.لذا اگر کسی بدون عذر عدول کند نماز او باطل است و دلیل لا تعاد نیز نمی تواند نماز را تصحیح کند زیرا این دلیل منصرف از فرضی است که خود مکلف با اختیار خلل وارد می کند چرا که همین که نیت عدول کرد خلل است و شخص معذور نیست و لا تعاد چنین فرد ی را شامل نمی شود.
اما به نظر می رسد همین که مکلف تا انتهای حمد و سوره ی رکعت دوم با امام بود و امام ضامن قرائت او شد و او بعد ازآن عدول کند مشکلی نباشد و نمی تواند کشف کرد که این شخص از ابتدا نمازش جماعت نبوده است
اما به نظر می رسد همین که مکلف تا انتهای حمد و سوره ی رکعت دوم با امام بود و امام ضامن قرائت او شد و او بعد ازآن عدول کند مشکلی نباشد و نمی تواند کشف کرد که این شخص از ابتدا نمازش جماعت نبوده است