استاد قائینی فرمودند: همان شبهه ای که در اجرای استصحاب احکام شرایع سابقه وجود دارد در استصحاب احکام صدر اسلام برای خودمان نیز وجود دارد. لذا این بحث دارای ثمره است.
استاد شهیدی پور در درس خارج فقه 25 مهر 96 در استصحاب وجوب نماز جمعه، شبهه ای از مرحوم خویی نقل کردند که مصداق کلام استاد قائینی است. البته استاد شهیدی پور به این شبهه پاسخ داند:
اشکال آقای خوئی این است که حکم وجوب نماز جمعه انحلالی است. موجودین زمان ائمه واجب تعیینی بود نماز جمعه بخوانند این متیقن سابق است، مشکوک لاحق که وجوب تعیینی نماز جمعه است بر معدومین در زمان حضور که ما هستیم. ابقاء حکم به قیاس شبیه است تا به استصحاب. حتی همان هایی که در زمان معصومین حاضر بودند بعد زمان غیبت امام را هم درک کردند باز هر نماز جمعه در هر هفتهای واجب مستقل است. نماز جمعه هفته قبل که امام معصوم حاضر بود واجب تعیینی بود چه ربطی دارد به نماز جمعه این هفته که امام غیبت کرده است و وقایع متعدد است.
استاد شهیدی پور در درس خارج فقه 25 مهر 96 در استصحاب وجوب نماز جمعه، شبهه ای از مرحوم خویی نقل کردند که مصداق کلام استاد قائینی است. البته استاد شهیدی پور به این شبهه پاسخ داند:
اشکال آقای خوئی این است که حکم وجوب نماز جمعه انحلالی است. موجودین زمان ائمه واجب تعیینی بود نماز جمعه بخوانند این متیقن سابق است، مشکوک لاحق که وجوب تعیینی نماز جمعه است بر معدومین در زمان حضور که ما هستیم. ابقاء حکم به قیاس شبیه است تا به استصحاب. حتی همان هایی که در زمان معصومین حاضر بودند بعد زمان غیبت امام را هم درک کردند باز هر نماز جمعه در هر هفتهای واجب مستقل است. نماز جمعه هفته قبل که امام معصوم حاضر بود واجب تعیینی بود چه ربطی دارد به نماز جمعه این هفته که امام غیبت کرده است و وقایع متعدد است.