ارسالها: 1
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 0 بار در 0 ارسال
در جلسه ای یکی ازمربیان قران گفت احادیث مجمع البیان اکثرا از معصوم نیست و ساخته وپرداخته مفسران برای ترغیب وتشویق بیشتر مردم برای خواندن و حفظ قران است .
ایا چنین مطلبی صحت دارد؟
ارسالها: 20
موضوعها: 4
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
8
سپاس ها 26
سپاس شده 12 بار در 5 ارسال
مدعی باید بینه اقامه کند، همین طور بی دلیل نمی توان یک مطلبی را گفت
ارسالها: 16
موضوعها: 3
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 5
سپاس شده 3 بار در 3 ارسال
ظاهر این است که منظور احادیثی است که در باب فضائل قرائت سور آمده است نه
مطلق احادیث این یک نکته
دوم این که قاعده این است که اسناد بررسی شود ولی در باره این دسته روایات قاعده تسامح در ادله سنن قابل جریان است.
سوم این که برخی از اهل تحقیق گفته اند که در برخی موارد در متن مجمع آمده که قال ابوجعفر که منظور ابوجعفر طبری صاحب تفسیر معروف است و برخی گمان می کنند که مراد امام باقر(ع) است که این نکته البته اختصاصی به روایات فضائل ندارد.
چهارم این که بعض از بزرگان فرموده اند که برخی وضاعین احادیث معتقد بودند که جعل حدیثی که منجر به رغبت مردم به دین شود کذب لله است نه کذب علی الله یعنی دروغی است به نفع دین نه به ضرر دین، غرض این که روی این حرف، انگیزه جعل در روایات فضائل سور، وجود دارد.
نکته آخر: صرف کثرت ثواب، نباید باعث استبعاد شود.