ارسالها: 30
موضوعها: 11
تاریخ عضویت: آبان 1391
اعتبار:
10
سپاس ها 40
سپاس شده 23 بار در 15 ارسال
دوستان لطف کنند آراء و نظرات اصولی استاد که مهم و تأثیرگذار در فقه است را در این بخش درج نمایند. تا ان شاء الله مجموعه مفیدی برای همه طلاب مخصوصا کسانی که در کلاس استاد جدید الورود هستند گردآوری شود.
در این بخش نظریات استاد را نقد نفرمائید،برای این کار موضوع جداگانه ای را ایجاد نمایید.
حتی المقدور به مهمترین دلیل ایشان به طور موجز اشاره نمایید.
ارسالها: 20
موضوعها: 4
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
8
سپاس ها 26
سپاس شده 12 بار در 5 ارسال
7-اسفند-1391, 13:19
(آخرین تغییر در ارسال: 7-اسفند-1391, 19:26 توسط وکیلی.)
استاد استصحاب در شبهات حکمیه وجودیه و استصحاب عدم ازلی را قبول ندارند.
ارسالها: 27
موضوعها: 5
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
5
سپاس ها 7
سپاس شده 25 بار در 17 ارسال
7-اسفند-1391, 22:49
(آخرین تغییر در ارسال: 14-اسفند-1391, 00:35 توسط سید حسینی.)
بنابر نظر استاد در حکومت اصل سببی بر مسببی تسبب شرعی لازم نیست بلکه ملاک علاج عرفی است یعنی اصل دریک طرف مورد شک درطرف دیگر را علاج کند.
ارسالها: 30
موضوعها: 11
تاریخ عضویت: آبان 1391
اعتبار:
10
سپاس ها 40
سپاس شده 23 بار در 15 ارسال
8-اسفند-1391, 11:51
(آخرین تغییر در ارسال: 8-اسفند-1391, 11:51 توسط وکیلی.)
به نظر استاد در دو حادث زمانی که شک در تقدم و تاخر آنها داریم استصحاب در معلوم التاریخ جاری نمیشود و در نتیجه استصحاب در مجهول التاریخ بلامعارض جاری می گردد.
اگر هر دو مجهول التاریخ بودند دو استصحاب با هم تعارض می کنند.
ارسالها: 27
موضوعها: 5
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
5
سپاس ها 7
سپاس شده 25 بار در 17 ارسال
استاد استصحاب فرد مردد را جاری میدانند ومیفرمایند که هرچند عنوان اجمالی موضوع اثر نیست اما برای جریان استصحاب کافی است.
ارسالها: 27
موضوعها: 5
تاریخ عضویت: آذر 1391
اعتبار:
5
سپاس ها 7
سپاس شده 25 بار در 17 ارسال
به نظر استاد اگر درخطاب شارع امر درکنار امور مستحبه ذکر شود ظهورش دروجوب از بین نمیرود مگر آنکه امور مستحبه به حدی باشد که برای خطاب سیاقی درست شود مبنی براینکه مولی درمقام بیان آداب ومستحبات است که دراینصورت به قرینه سیاق ،ظهور امر دروجوب از بین میرود.
ارسالها: 9
موضوعها: 2
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
5
سپاس ها 16
سپاس شده 10 بار در 6 ارسال
به نظر استاد عمل مشهور نه جابر ضعف سند است نه جابر دلالت حدیث و همچنین اعراض مشهور موجب ضعف سند و دلالت نمی شود. این مطلب با مراجعه به کلمات مشهور روشن می شود.
ارسالها: 30
موضوعها: 11
تاریخ عضویت: آبان 1391
اعتبار:
10
سپاس ها 40
سپاس شده 23 بار در 15 ارسال
استاد خبر ثقه را از باب تعبد به اخبار حجت میدانند.و وثوق به مضمون حدیث را شرط نمی دانند حتی اگر ظن بر خلاف محتوای خبر ثقه داشته باشیم باز هم خبر حجت می باشد.
ارسالها: 43
موضوعها: 12
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
2
سپاس ها 1
سپاس شده 3 بار در 3 ارسال
14-اسفند-1391, 18:14
(آخرین تغییر در ارسال: 14-اسفند-1391, 18:15 توسط سید محمود فریمانه.)
استاد شهیدی استصحاب در شبهات حکمیه جزئیه را قبول دارند، لذا میفرمایند استصحاب حکمی جزئی محکوم استصحاب موضوعی می شود لکونه اصلا مسببیا