قبل از ورود در بحث ترتب ثواب بر وجوب غیری، این مساله مطرح است که ثواب دادن خداوند از چه بابی است. این مساله برای حل ترتب ثواب بر واجب غیری موثر است.
1- ترتب ثواب بر واجبات از باب استحقاق عبد است
2- ترتب ثواب بر واجبات از باب تفضل خداوند است
3- ترتب ثواب بر واجبات از باب تجسم اعمال است
4- ترتب ثواب بر واجبات از باب جعلی و قرار دادی بودن است.
استاد گنجی مبنای دوم را قبول دارد. مبنای اول درست نیست زیرا حاکم در باب ثواب و عقاب عقل است و عقل عبد را مستحق نمیبیند خصوصا مصلحت واجب به خود عبد برمیگردد مبنای سوم و چهارم فی الجمله وجود دارد ولی بحث ما کلی است. همه جا دلیل بر تجسم اعمال و جعلی بودن نداریم
1- ترتب ثواب بر واجبات از باب استحقاق عبد است
2- ترتب ثواب بر واجبات از باب تفضل خداوند است
3- ترتب ثواب بر واجبات از باب تجسم اعمال است
4- ترتب ثواب بر واجبات از باب جعلی و قرار دادی بودن است.
استاد گنجی مبنای دوم را قبول دارد. مبنای اول درست نیست زیرا حاکم در باب ثواب و عقاب عقل است و عقل عبد را مستحق نمیبیند خصوصا مصلحت واجب به خود عبد برمیگردد مبنای سوم و چهارم فی الجمله وجود دارد ولی بحث ما کلی است. همه جا دلیل بر تجسم اعمال و جعلی بودن نداریم