ارسالها: 445
موضوعها: 211
تاریخ عضویت: بهمن 1397
اعتبار:
9
سپاس ها 54
سپاس شده 70 بار در 62 ارسال
مرحوم شیخ مفید دراوائل المقالات ص 73فرموده: روایات متواتر و اجماع اهل امامت بر این است که محتضر رسول خدا و امیرالمومنین را می بیند.اما به اعتقاد من معنای رویت محتضر علم به ثمرات ولایت اهل بیت یا شک در آن یا کوتاهی نسبت به آن می باشد نه اینکه اجسام ایشان را ببیند.در ادامه جناب شیخ آیه ی فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره را مطرح نموده و معتقدند مراد از رویت مشاهده ی ثمره ی اعمال است یا در آیه ی من کان یوجوا لقاء ربه فان اجل الله لات فرموده مراد از لقاء خداوند دیدن جزای خداوند بر اعمال است.عده ای از حشویه معتقدند که محتضر جسم امیرالمومنین را می بیند و ایشان در مکان محتضر حاضر می شوند.مرحوم حسن بن سلیمان حلی عاملی از علمای قرن هشتم کتابی به نام«المحتضر فی تحقیق معاینة المحتضر للنبی و آله (علیهم السلام)» نگاشته در رد نظریه ی شیخ مفید.
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
(2-تير-1399, 10:13)عرفان عزیزی نوشته: مرحوم شیخ مفید دراوائل المقالات ص 73فرموده: روایات متواتر و اجماع اهل امامت بر این است که محتضر رسول خدا و امیرالمومنین را می بیند.اما به اعتقاد من معنای رویت محتضر علم به ثمرات ولایت اهل بیت یا شک در آن یا کوتاهی نسبت به آن می باشد نه اینکه اجسام ایشان را ببیند.در ادامه جناب شیخ آیه ی فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره را مطرح نموده و معتقدند مراد از رویت مشاهده ی ثمره ی اعمال است یا در آیه ی من کان یوجوا لقاء ربه فان اجل الله لات فرموده مراد از لقاء خداوند دیدن جزای خداوند بر اعمال است.عده ای از حشویه معتقدند که محتضر جسم امیرالمومنین را می بیند و ایشان در مکان محتضر حاضر می شوند.مرحوم حسن بن سلیمان حلی عاملی از علمای قرن هشتم کتابی به نام«المحتضر فی تحقیق معاینة المحتضر للنبی و آله (علیهم السلام)» نگاشته در رد نظریه ی شیخ مفید.
ربطش به فقه چیست؟ یعنی با چه توجیهی می خواهید این مطلب را به فقه مربوط کنید؟
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
4-تير-1399, 18:46
(آخرین تغییر در ارسال: 4-تير-1399, 18:48 توسط علاوی.)
(2-تير-1399, 10:13)عرفان عزیزی نوشته: مرحوم شیخ مفید دراوائل المقالات ص 73فرموده: روایات متواتر و اجماع اهل امامت بر این است که محتضر رسول خدا و امیرالمومنین را می بیند.اما به اعتقاد من معنای رویت محتضر علم به ثمرات ولایت اهل بیت یا شک در آن یا کوتاهی نسبت به آن می باشد نه اینکه اجسام ایشان را ببیند.در ادامه جناب شیخ آیه ی فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره را مطرح نموده و معتقدند مراد از رویت مشاهده ی ثمره ی اعمال است یا در آیه ی من کان یوجوا لقاء ربه فان اجل الله لات فرموده مراد از لقاء خداوند دیدن جزای خداوند بر اعمال است.عده ای از حشویه معتقدند که محتضر جسم امیرالمومنین را می بیند و ایشان در مکان محتضر حاضر می شوند.مرحوم حسن بن سلیمان حلی عاملی از علمای قرن هشتم کتابی به نام«المحتضر فی تحقیق معاینة المحتضر للنبی و آله (علیهم السلام)» نگاشته در رد نظریه ی شیخ مفید.
خوب بود از دلایل ایشان هم ذکری می شد
بطور نمونه یکی از خطبای معروف فعلی را که سید می باشد را شنیده ام که نقل می کند که بله طبق آن داستان معروف منسوب به امام هادی ، حیوانات درنده سادات را نمی خورند و پدران و اجداد من نیز در روستا به بیابان می رفتند و حیوانات تعرضی نمی کردند (یعنی اگر حیوان درنده به سیدی تعرض کرد او سید نیست) آیا ذکر این مطالب بر منبر صحیح است؟ شاید اینجا نیز مقصود روایت عرفانی بوده است و ظاهر کلام قصد نشده باشد
یا اکنون اگر به هر دلیلی قبور علما و صلحا شکافته شده باشد (مثل نقل جنازه به عتبات، یا حمله دزدان گنج، یا خرابی قبر...) باید حتماً گفته شود که جنازه مثل روز اول سالم رویت شده است تا مردم بدبین نشوند ، در حالیکه شاید مقصود از سالم ماندن جنازه در روایات سالم ماندن عقاید فرد متوفی باشد و مقصود عرفانی بوده باشد
یا موضوع زنا زاده بودن کسی که مخالف امیرالمومنین باشد و گفتن اینکه مردم نوزادان خود را به حضرت علی نشان بدهند تا مشخص شود زنا زاده هست یا خیر
علاوه بر اینکه در مرگهای آنی مثل انفجارهای انتحاری ناگهانی و سایر مرگ های فوری که در کسری از ثانیه فرد کشته می شود بدون اینکه متوجه شود که بمب گذاری شده است یا مرگ هنگام بیهوشی کامل در اطاق عمل جراحی و ... رویت امامان چگونه خواهد بود؟
اضافه بر اینکه بنده شنیده ام در عتبات و عراق این مسائل حل شده بوده است و مردم عراق در گذشته عادتا همیشه می گفتند به دلیل فقر بسیار شدید طلاب معمولاً آنها گرسته بودند و لذا بدن خیلی ضعیفی داشتند و وقتی با گرمای شدید عراق و نبود وسایل سرمایشی توأم می شد و نبود دسترسی به پزشک و ... معمولاً به دلیل گرستگی شدید و گرمای شدید هوا و نبود دارو و درمان پزشکی دچار توهمات بینایی می شدند لذا در نجف کسی این ادعاهای مدعیان اخلاق و عرفان را که عموماً بسیار فقیر و گرسنه بودند جدی نمی گرفت و همه تصور می کردند از فرط گرسنگی و گرمای هوا چشمانش دچار خطای دید شده و دارد هذیان می گوید
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
ارسالها: 445
موضوعها: 211
تاریخ عضویت: بهمن 1397
اعتبار:
9
سپاس ها 54
سپاس شده 70 بار در 62 ارسال
نسبت به کسانی که در بمب گذاری کشته می شوند طبق قول شیخ مفید که دیدن ثمرات ولایت مقصود است که بحثی نیست و طبق قول حلی شاید مراد دیدن جسم مثالی باشد که با دیدنهای مختلف در کسر از ثانیه هم محقق می شود
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
8-تير-1399, 19:57
(آخرین تغییر در ارسال: 8-تير-1399, 20:09 توسط علاوی.)
(8-تير-1399, 12:47)عرفان عزیزی نوشته: نسبت به کسانی که در بمب گذاری کشته می شوند ... طبق قول حلی شاید مراد دیدن جسم مثالی باشد که با دیدنهای مختلف در کسر از ثانیه هم محقق می شود
طبق جدول سرعت موج انفجار
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D8%...8%B1%D9%87
سرعت انفجار اکتانیتروکوبان
ده هزار متر در ثانیه است یعنی اگر بمب در کنار فرد در فاصله یک متری منفجر شود زمان لازم برای کشتن فرد یک ده هزارم ثانیه است یعنی یک ثانیه را ده هزار قسمت بکنید در یک ده هزارم آن ثانیه فرد کشته شده است.
ولی چشم های افراد عادی قادر به پردازش تصاویر دیده شده در این زمان نیستند بطور مثال به مطلب زیر دقت کنید
نقل قول:احتمالاً شنیدهاید که تحقیقات نشان داده خلبانهای جنگنده میتوانند تصویری را که به مدت چهار هزارم ثانیه روی صفحه ظاهر میشود، مشاهده کنند
قانونی وجود دارد به نام Bloch.این قانون بیان می کند که تعادلی میان شدت و مدت زمان نوری که در کمتر از 100 میلی ثانیه برقرار میشود، وجود دارد.
دو نور مختلف را تصور کنید. یکی از آنها بسیار روشن بوده اما در مدت زمان بسیار کوتاه یک نانوثانیه ظاهر میشود، نور دیگر روشنایی کمتری داشته اما تا یک دهم ثانیه به طول میانجامد. چشم شما تفاوتی میان این دو نور قائل نمیشود.
بیوسی در این باره می گوید: «به طور کلی، افراد نمی توانند در مدت زمان یک دهم ثانیه، میان محرکه های کم نور کوتاه، متوسط و بلند، اختلافی تشخیص دهند».
اما با وجود آن که ما در تشخیص شدت نورهایی کوتاه تر از 10 میلی ثانیه دچار مشکل هستیم،
https://vigiato.net/p/69365
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
در صحنه پایانی فیلم مرد خدا، که کشیش در حال احتضار است. از زبان کشیش این جمله بیان می شود که
«مسیح تو با من حرف می زنی؟»
که بیانگر اینکه است که مسیح در لحظه آخر عمر بر بالین کشیش آمده است.
شاید این صحنه از فیلم نشان دهنده این باشد که این نظریه در مسیحیت نیز وجود دارد.
فیلم مرد خدا زندگی نامه کشیش نكتاريوس الأجانيطي می باشد و بر مبنای زندگی واقعی این کشیش ساخته شده است.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nectarios_of_Aegina
[url=
https://zfilm.fun/man-of-god-2021/]
https://zfilm.fun/man-of-god-2021/[/url]
https://en.wikipedia.org/wiki/Man_of_God_(2021_film)
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
اگر بپذیریم که محتضر فردی است که قادر به دیدن معصومین علیهم السلام است، شاید در تعریف مرگ مغزی کار آسان تر شود زیرا در مرگ مغزی فرد توان ادراک خود را از دست داده است ولی قلب همچنان مشغول فعالیت است و بدن گرم است.
نقل قول:تلقى زنده بودن فرد مبتلا به مرگ مغزى
از مهمترين دلايل بلكه مبانى كسانى كه طرفدار زنده بودن افراد مرگ مغزی هستند، آن است كه موضوع تأييد و نفى در اين بحث، موت و حياتى است كه در عرف مورد نظر مىباشد. از اين رو، افرادى كه مرگ مغزى آنان مسلم شده، داراى حيات حيوانى (نباتى) بوده، عرفاً مصداق مرده تلقى نمىگردند. بنابراين، هر گونه اقدامى كه منجر به پايان يافتن زندگى آنان شود، جايز نيست و چهبسا در اين گونه موارد، قتل نفس نيز صادق باشد. [1] شايد بتوان برخى از سخنان فقيهان گذشته را گواهى بر اين نظر تلقى كرد؛ به عنوان نمونه در جواهر الكلام آمده است: «و فى القواعد، لو قتل مريضاً مشرفاً وجب القود و هو كذلك لصدق القتل عرفاً». [2]
[1].
رك: محمد فاضل لنكرانى، پيشين، ج 1، ص 745؛
عبدالكريم موسوى اردبيلى، رساله استفتائات، چاپ اول، (قم: نجات، 1377 ش)، ج 1، ص 415؛
سيد على سيستانى، المسائل المنتخبة، چاپ نهم، (قم: دفتر معظمله، 1422 ق)، ص 576؛
حسينعلى منتظرى، رسالة استفتائات، چاپ اول، (قم: نشر سايه، 1383)، ج 2، ص 380.
[2]. محمدحسن نجفى، پيشين، ج 42، ص 58.
منبع:
کتاب : مرگ مغزى نویسنده : ستوده، حميد جلد : 1 صفحه : 79
https://lib.eshia.ir/10585/1/79
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق