9-خرداد-1392, 08:58
(آخرین تغییر در ارسال: 9-خرداد-1392, 09:06 توسط سید محمود فریمانه.)
بسم الله الرحمن الرحیم
موردی است که با اینکه کسانی مثل استاد معتقدند که جمع موضوعی بر جمع حکمی مقدم است اما در این مورد جمع حکمی را مقدم می کنند وآن اینکه خطاب ترخیصی بیانی داشته باشیم با خطاب الزامی، توضیح ذلک:
خطاب ترخیصی دو گونه است:
1- سکوتی مثل قولوا لا اله الله تفلحوا، که در ادامه ندارد که وان لم یعمل شیئا، ولذا اگر بعد از آن آمد که لا تشربوا الخمر یا اقیموا الصلوة اینجا جمع موضوعی می شود ومی گوئیم قولوا لا اله الله تفلحوا بشرط ان تقیموا الصلوة او تترکوا شرب الخمر.
2- بیانی: مثل اینکه در مورد کفاره قتل قملة داریم که لاشئ علیه، ولی در خطاب دیگری داریم که علیه ان یتصدق بکف من الطعام، اینجا جمع موضوعی درست نیست که بگوئیم لاشی علیه الا التصدق بکف من الطعام چون عرفی نیست وتاخیر بیان از وقت حاجت لازم می آید، لذا باید جمع حکمی کرد وبگوئیم صدقه به کف الطعام مستحب است.
موردی است که با اینکه کسانی مثل استاد معتقدند که جمع موضوعی بر جمع حکمی مقدم است اما در این مورد جمع حکمی را مقدم می کنند وآن اینکه خطاب ترخیصی بیانی داشته باشیم با خطاب الزامی، توضیح ذلک:
خطاب ترخیصی دو گونه است:
1- سکوتی مثل قولوا لا اله الله تفلحوا، که در ادامه ندارد که وان لم یعمل شیئا، ولذا اگر بعد از آن آمد که لا تشربوا الخمر یا اقیموا الصلوة اینجا جمع موضوعی می شود ومی گوئیم قولوا لا اله الله تفلحوا بشرط ان تقیموا الصلوة او تترکوا شرب الخمر.
2- بیانی: مثل اینکه در مورد کفاره قتل قملة داریم که لاشئ علیه، ولی در خطاب دیگری داریم که علیه ان یتصدق بکف من الطعام، اینجا جمع موضوعی درست نیست که بگوئیم لاشی علیه الا التصدق بکف من الطعام چون عرفی نیست وتاخیر بیان از وقت حاجت لازم می آید، لذا باید جمع حکمی کرد وبگوئیم صدقه به کف الطعام مستحب است.