11-آذر-1401, 22:10
(آخرین تغییر در ارسال: 11-آذر-1401, 22:20 توسط مسعود عطار منش.)
درس اصول مورخ 1401/09/05
استاد در ضمن بحث استصحاب به سه نوع ارتکاز عقلایی اشاره نمودند:
1. گاهی پیش از جعل حکم شرعی یک بنای عملی فعلی دارند که حدود و ثغور خاصی دارد و می تواند ظاهر حکم شرع را نیز حمل بر امضای همین بنای فعلی با حدود و ثغورش کند.
2. گاهی پیش از جعل حکم شرعی یک بنای عملی فعلی وجود ندارد اما یک سری مناسبات و اقتضاءات عقلایی وجود دارد که وقتی جعل شارع را می بیند می گوید این جعل تعبدی محض نیست و ناظر به این ارتکازی است که ما داریم و حدود و ثغورش را نیز با همین ارتکازش درک می کند.
3. گاهی پیش از جعل شارع نه یک بنای فعلی و نه درک مناسبات و اقتضائات وجود ندارد اما در طول جعل شارع عقلا می گویند این حکم تعبدی اختصاص به این مورد خاص ندارد و به عبارتی ارتکاز تسویه دارند مثلا می گویند در حکم شک بین سه و چهار در رکعات نماز اگر حکمی برای کرد بیان شد ارتکازمان اینست که زن هم حکمش مثل مرد باشد.
استاد در ضمن بحث استصحاب به سه نوع ارتکاز عقلایی اشاره نمودند:
1. گاهی پیش از جعل حکم شرعی یک بنای عملی فعلی دارند که حدود و ثغور خاصی دارد و می تواند ظاهر حکم شرع را نیز حمل بر امضای همین بنای فعلی با حدود و ثغورش کند.
2. گاهی پیش از جعل حکم شرعی یک بنای عملی فعلی وجود ندارد اما یک سری مناسبات و اقتضاءات عقلایی وجود دارد که وقتی جعل شارع را می بیند می گوید این جعل تعبدی محض نیست و ناظر به این ارتکازی است که ما داریم و حدود و ثغورش را نیز با همین ارتکازش درک می کند.
3. گاهی پیش از جعل شارع نه یک بنای فعلی و نه درک مناسبات و اقتضائات وجود ندارد اما در طول جعل شارع عقلا می گویند این حکم تعبدی اختصاص به این مورد خاص ندارد و به عبارتی ارتکاز تسویه دارند مثلا می گویند در حکم شک بین سه و چهار در رکعات نماز اگر حکمی برای کرد بیان شد ارتکازمان اینست که زن هم حکمش مثل مرد باشد.