15-فروردين-1397, 15:14
(15-فروردين-1397, 07:02)مسعود عطار منش نوشته: مختار در حقیقت جمع عرفی: کشف از قرینه متصّل
در بحث جمع عرفی بیان کردیم که حقیقت جمع عرفی اینگونه نیست که شهید صدر می گوید. بلکه در جمع عرفی، عرف کلام دیگر متکلّم را قرینه برای فهم کلام اول او قرار می دهد بدون آنکه خود متکلّم اراده ای در قرینه قرار دادن کلام دوم داشته باشد.
در عنوان آوردهاید «کشف از قرینه متصل» اما توضیح خاصی نسبت به این مسئله بیان نشده. ممنون میشوم توضیح بفرمایید که مراد ایشان چیست.
==================
آیا این که رویهی عرف را یکی از این راهها بشماریم درست است؟ شاید در عرف، روشهای مختلف و راههای متفاوتی در تفهیم به واسطهی کلام منفصل وجود داشته باشد. چه بسا شایسته نباشد به طور یک کاسه حقیقت جمع عرفی را یکی از این موارد بشماریم.