19-فروردين-1397, 20:52
در رساله ی عددیه ی مرحوم شیخ مفید توثیق عامی در باره ی روات احادیثی که دال بر رد قول عدد است آمده و برخی با استناد به آن، افرادی نظیر ابی الجارود را توثیق کرده اند.
آیه الله شبیری در درس صوم (ج4 تقریرات بحث صوم حائض) استناد به این عبارت را رد کردند. همچنین در درس اصول امسال نیز در جلسه ی 88 به استناد به این عبارت اشکال کردند اما در جلسه ی 89 از اشکالات خود عدول کردند و توثیق شیخ مفید را فی الجمله پذیرفتند.
یک اشکال در مورد این توثیق، وجود افرادی است که قطعا اوصاف مذکوره را ندارند.
اشکال دوم این است که محمد بن سنان را خود شیخ مفید در ضمن روایات عدد تضعیف کرده است و در این قسمت از او روایت کرده است.
اشکال سوم این است که ظاهر عبارت شیخ مفید این است که هر که این روایات را روایت کرده ثقه و ... است در حالی که روشن است که حال این مساله مانند حال سائر مسائل است و افراد ثقه و غیر ثقه آن را نقل می کنند.( از آسید محمد رضای سیستانی این اشکال نقل شده است)
اشکال چهارمی هم در مقام هست که البته اختصاص به این توثیق ندارد.
از بین این چهار اشکال، اشکال دوم واضح الدفع است. چنانکه آقای شبیری فرموده اند عبارت شیخ مفید ظاهر رد توثیق روات مباشر از امام است. ایشان می فرمایند از کسانی که این مطلب را نقل کرده محمد بن مسلم است و بعد با سندی روایت محمد بن مسلم را نقل می کنند. بعد می فرمایند محمد بن قیس این مطلب را نقل کرده و با سندی روایت او را نقل می کنند. و بعد به واسطه ی محمد بن سنان از ابی الجارود حدیثی را نقل می کنند. پیداست که نظر مرحوم شیخ مفید به روات از امام است نه هر که در سلسله ی سند قرار دارد.
ادامه دارد...
آیه الله شبیری در درس صوم (ج4 تقریرات بحث صوم حائض) استناد به این عبارت را رد کردند. همچنین در درس اصول امسال نیز در جلسه ی 88 به استناد به این عبارت اشکال کردند اما در جلسه ی 89 از اشکالات خود عدول کردند و توثیق شیخ مفید را فی الجمله پذیرفتند.
یک اشکال در مورد این توثیق، وجود افرادی است که قطعا اوصاف مذکوره را ندارند.
اشکال دوم این است که محمد بن سنان را خود شیخ مفید در ضمن روایات عدد تضعیف کرده است و در این قسمت از او روایت کرده است.
اشکال سوم این است که ظاهر عبارت شیخ مفید این است که هر که این روایات را روایت کرده ثقه و ... است در حالی که روشن است که حال این مساله مانند حال سائر مسائل است و افراد ثقه و غیر ثقه آن را نقل می کنند.( از آسید محمد رضای سیستانی این اشکال نقل شده است)
اشکال چهارمی هم در مقام هست که البته اختصاص به این توثیق ندارد.
از بین این چهار اشکال، اشکال دوم واضح الدفع است. چنانکه آقای شبیری فرموده اند عبارت شیخ مفید ظاهر رد توثیق روات مباشر از امام است. ایشان می فرمایند از کسانی که این مطلب را نقل کرده محمد بن مسلم است و بعد با سندی روایت محمد بن مسلم را نقل می کنند. بعد می فرمایند محمد بن قیس این مطلب را نقل کرده و با سندی روایت او را نقل می کنند. و بعد به واسطه ی محمد بن سنان از ابی الجارود حدیثی را نقل می کنند. پیداست که نظر مرحوم شیخ مفید به روات از امام است نه هر که در سلسله ی سند قرار دارد.
ادامه دارد...