6-دي-1397, 08:42
این بحث مصداق بحث انحلال شهادت است . اگر شهادت را تعبدا حجت دانستیم باید دید موضوع حجیت مثلا اعتقاد شاهد است (ولو به کاشف غیر لفظی اعتقادش کشف شود) و یا این که موضوع حجیت نفس شهادت و اظهار لفظی است ؛ اگر موضوع حجیت را اعتقاد دانستیم ممکن است قائل به انحلال شویم چون اعتقاد به عدالت هر شخص غیر از اعتقاد به عدالت دیگری است و لکن اگر موضوع حجیت را نفس شهادت لفظی بدانیم امری وجدانی بوده و حجیتش هم منحل نخواهد بود ؛ و لکن الانصاف این است که به نظر می رسد حتی اگر موضوع حجیت را اعتقاد بدانیم نیز انحلال نخواهد داشت زیرا اگر این اعتقاد منشأ واحد داشته باشد بلحاظ وحدت منشأ عرف با خطای در برخی موارد در بقیه موارد هم متحیر میشود و احتمال وحدت منشأ نیز مخرب خواهد بود .
و اگر حجیت شهادات را از باب بنای عقلائ تصحیح کنیم باید به نظر می رسد به دلیل احتمال وحدت منشأ شهادت ، با احراز خطا در برخی موارد اصل صحت منشأ از نگاه عقلائ زیر سئوال می رود و در دیگر موارد هم متحیر میشوند .
و اگر حجیت شهادات را از باب بنای عقلائ تصحیح کنیم باید به نظر می رسد به دلیل احتمال وحدت منشأ شهادت ، با احراز خطا در برخی موارد اصل صحت منشأ از نگاه عقلائ زیر سئوال می رود و در دیگر موارد هم متحیر میشوند .