استاد گنجی فرمود:مرحوم اغا ضیا میفرماید در اجتماع امر و نهی و قول به امتناع و تقدیم جانب نهی، اگر نماز در دار غصبی خوانده شود صحیح است چون ملاک وجود دارد. زیزا بنا بر امتناع و تقدیم جانب نهی، اطلاق هیئت وجوب نماز تخصیص زده میشود اما اطلاق ماده هنوز تقیید زده نشده است. لذا از اطلاق ماده کشف اطلاق ملاک میشود.
حکم به صحت نماز به خاطر مبنای ایشان است. مبنای ایشان این است که با از بین رفتن اطلاق هیئت، اطلاق ماده باقی است و از اطلاق ماده کشف از اطلاق ملاک میکنیم.
سوال: آیا در مواردی که حکم وجود ندارد، از اطلاق ماده کشف از اطلاق ملاک میشود؟
حکم به صحت نماز به خاطر مبنای ایشان است. مبنای ایشان این است که با از بین رفتن اطلاق هیئت، اطلاق ماده باقی است و از اطلاق ماده کشف از اطلاق ملاک میکنیم.
سوال: آیا در مواردی که حکم وجود ندارد، از اطلاق ماده کشف از اطلاق ملاک میشود؟