13-بهمن-1397, 15:38
(8-بهمن-1397, 18:58)مهدی خسروبیگی نوشته: استاد قائینی حفظه الله می فرمایند ما نیز معترفیم که فرد مردد واقع و حقیقتی ندارد اما جعل حجیت برای فرد مردد محذوری ندارد.
اگر مراد از حقیقت نداشتن فرد مردد این است که مثلا عنوان احدهما که یک عنوان تردیدی است هیچ محکی ای ندارد کلام صحیحی نیست زیرا معنای فرد مردد در امثال علم اجمالی یا متعارضین این است که فردی است که در خارج متعین و دارای حقیقت است ولی در ناحیۀ علم ما تردید وجود دارد یعنی انکشاف ناقص است نه این که مکشوفی در واقع وجود نداشته باشد .
و من هنا یظهر کسانی که به تحقق فرد مردد اشکال می کنند به این که وصف ردید در خارج معنا ندارد و خارج ظرف تعینات است در واقع مراد از احدهما فرد مردد را درست تصویر نکرده اند .