18-آذر-1398, 15:35
(18-آذر-1398, 11:27)عرفان عزیزی نوشته:(17-آذر-1398, 12:44)رضا یعقوبی نوشته: مبنای مالک در تمسک به اجماعات، مسأله حجیت اجماع اهل مدینه بود که پشتوانه اش روایتی مروی از پامبر صلی الله علیه و آله وسلم است که خداوند کژی و انحراف را از اهل مدینه دور کرده است و مبنای سید مرتضی، حجیت اجماع از باب تضمن قول معصوم علیه السلام بوده است.نسبت مسلک علمای بغداد با روایات چگونه بوده ؟خوب آنها هم به روایات حتما تمسک می کردند آن وقت فارقشان با مسلک قمی ها دقیقا چه می شود ؟
این مبنای سید مرتضی که مسلک بغدادی ها بود، در مقابل مسلک قمی هاست که تمسک به خود اخبار می کرده اند و قائل به حجیت اخبار بوده اند.
بر این اساس، شیخ طوسی که در بعضی از کتابهایش تمسک به اجماع و اخبار می کند مرادش از اخبار، اشاره به مسلک قمی ها و مرادش از اجماع، اشاره به مسلک بغدادی ها است.
استاد سید جواد شبیری در نقد این دیدگاه مطرح کردند که شما جمل العلم و العمل سید مرتضی را با المقنع شیخ صدوق مقایسه کنید یک روند را مشاهده می کنیدو این تفاوت را مشاهده نمی کنید بله دربرخی موارد نادر تفاوت این دو مکتب معلوم می شود مثلا در بحث سهو النبی مرحوم صدوق از روایات دست نمی کشد ولی برخی بغدادی ها دست می کشند