امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفسیر عبارت عده من اصحابنا توسط خود مرحوم کلینی
#2
البته در تکمیل فرمایش استاد عرض می کنم که ایشان بن امیه را تحریف ابن ابنه و بن اذینه را تحریف ابن ابنته دانسته اند کما اینکه گویا مرحوم بروجردی نیز شبیه همین را بیان کرده اند.
ظاهرا کسی با این دو نام در بین روات برقی در اسناد وجود خارجی ندارند بخلاف دو نوه او که وجود خارجی هم دارند. در توجیه این تحریف میتوان گفت تعبیر ابن ابنه و ابن ابنته تعابیر نامانوسی هستند و همین نامانوسیت عامل تحریف و تبدیل این دو کلمه به کلمه مانوس تر است.
استاد قاعده تبدیل نامانوس به مانوس را از عوامل مهم تحریفات دانسته و در توضیح آن می فرمودند: در علم چشم پزشکی اثبات شده که در هنگام مطالعه تمام تصویر متن در شبکیه چشم منعکس نمیشود و تنها بخشی از متن خوانده شده و مابقی متن با مانوسات و یافته های قبلی ذهن پر میشود. البته مراد از مانوسات مانوسات نوعی می باشد چون ممکن است آن شخص در آن هنگام، مانوس خاصی داشته باشد که آن دیگر برای ما قابل تشخیص نیست فلذا این قاعده یک اماره بوده و خیلی وقتها با انضمام نکات دیگر منشا اطمینان میشود.
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی


پیام‌های این موضوع
RE: تفسیر عبارت عده من اصحابنا توسط خود مرحوم کلینی - توسط مسعود عطار منش - 6-دي-1398, 14:06

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جمع بندی نظر استاد شبیری درباره تفسیر قمی محمود رفاهی فرد 0 442 13-خرداد-1401, 20:30
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  شواهدی بر دقت ویژه ی مرحوم کلینی در نقل روایات محمود رفاهی فرد 5 807 6-ارديبهشت-1401, 00:41
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  سعه ی توثیق مستفاد از عدم استثناء مشایخ صاحب نوادر الحکمۀ توسط ابن ولید محمود رفاهی فرد 1 332 27-دي-1400, 13:55
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  ارزیابی مرسلات مرحوم صدوق مسعود عطار منش 0 1,205 29-اسفند-1398, 17:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  سؤال:  مستثنیات مرحوم ابن ولید مسعود عطار منش 2 3,160 21-آذر-1397, 20:53
آخرین ارسال: مومن

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان