14-ارديبهشت-1399, 12:17
بنده عرض نکردم این موارد مذکور در روایت تقیه ای هست این ها را ذکر کردم برای روشن تر شدن فضای جامعه زمان حضرت امیر.در جنین شرایطی ولو به جهت اینکه امام علیه السلام می بینند در اظهار حکم شرعی مفسده هست که شاید همان تفرقه باشد احتمال دارد که بخواهند تقیه کنند لذا تقیه ی حضرت امیر وجیه است. اصالت عدم تقیه را هم اگر بخواهید مطرح کنید دلیل روشنی ندارد چرا که قائلین به آن به روش عقلا درتفهیم و تفاهم تمسک کرده که اصل این است که متکلم تقیه نمی کند و مقصود خود را کامل بیان می کند این دلیل تمام نیست زیرا اصول عقلائیه مبتنی بر کثرت شکل می گیرد ونسبت به ائمه ی ما واقعا با منقولاتی که وجود دارد چنین اصلی به جد محل تردید است