22-شهريور-1399, 07:52
(21-شهريور-1399, 12:13)محمود رفاهی فرد نوشته: با قطع نظر از این که آقای مددی، حجیت تعبدیه را قبول ندارند، شاید بتوان اصل فرمایش ایشان را به نحوی تقریر کرد که حتی بنا بر حجیت تعبدیه هم جاری شود. به این بیان که دلیل حجیت تعبدیه می گوید که آن چه ثقه به آن اخبار کرده، مطابق واقع است. از آن جا که نقل به معنی و عدم تحفظ به جزئیات و دقائق الفاظ، متعارف است، در مواجهه با ثقه ای که می گوید قال الامام علیه السلام کذا اصلا احراز نمی کنیم که ما اخبر به الثقه آیا این کلام با دقائق و جزئیاتش بوده یا اصل مفاد و مضمون. مثال هایی هم که زده اند از قبیل همین مواردی است که در نقل به معنا متعارف است و اصلا خطا محسوب نمی شود در مقام نقل معنی.
طبق مبنای حجیت تعبدیه قبول قول ثقه لازم است مطلقا چه اطمینان حاصل بشود چه نشود از طرفی نقل به معنا هم که جایز بوده لذا به نظر می رسد طبق این مبنا اشکال ایشان وارد نباشد نهایتا می توان گفت نمی دانیم این ثقه نقل به لفظ کرد یا نقل به معنا اما قول او طبق مبنای حجیت تعبدیه مطلقا حجیت دارد