20-آبان-1399, 20:21
(20-آبان-1399, 01:12)خیشه نوشته: اولا فرض بحث این است که قدرت دخیل در غرض وضو است و شما خلف فرض کردید که اگر فرض عوض شود حکم هم عوض میشود ثانیا مرحوم نائینی مفصل توضیح داده است که چرا قدرت در غرض وضو دخیل است و به صرف اخذ آن در لسان بسنده نکرده است بلکه بیان و توضیح اورده است و مرحوم نائینی نیز قائل نیست که با صرف اخذ ان در لسان دلیل شرط شرعی میشود ثالثا وقتی که یک عملی فاقد ملاک است چطوری شما با مناسبات عقلائیتان کشف میکنید که شارع اراده ان را دارد. وقتی که عمل هیچ اثری ندارد چه اراده ای به ان تعلق میگیرد؟ پس مهم مناسبات عقلائی نیست مهم وجود ملاک و عدم وجود ملاک در فرض تزاحم است. فرض بحث این است که وقتی قدرت بر وضو گرفتن نداریم خالی از ملاک است و شارع اراده ان را و لو به نحو ترتب ندارد. پس با امر ترتبی هم نمیتوان ان را تصحیح کرد. نه این که ملاک دارد (ریزش گناهان) ولی شارع ان را اراده نکرده است.
الکلام الکلام. تشکر برادر