14-دي-1400, 14:55
(20-آذر-1400, 10:13)105767 نوشته: حضرت امام رضوان الله تعالی علیه اشتغال در فرض شک در قدرت رو شاهد بر مبنای خطابات قانونیه میدونه، یعنی اگه قدرت شرط تکلیف هست که جای اشتغال نیست شک در اصل تکلیف و برائت جاريست، اما میبینیم علماء و عقلاء اشتغالی هستند پس معلومه شرط تنجزه نه تکلیف.استاد شهیدی جواب میدادند که در شک در قدرت برائت عقلائی نداریم و برائت شرعی هم به خاطر ارتکاز استنکاری عقلاء از موارد شک در قدرت منصرف است و لذا مومن از تکلیف مشکوک نداریم.
اگر استاد شبیری حفظهالله تعالی اشتغال رو در این فرض پذیرفته چطور جواب حضرت امام رو میدن؟
ممنون
شاید بتوان ادعا کرد که ارتکاز روشنی که در قبح تکلیف عاجز وجود دارد در مورد کسی است که علم به عجز خود دارد اما در موارد شک اطلاق خطاب تکلیف ثابت است و محذوری ندارد.