3-دي-1400, 17:26
استاد شبیری در جلسه51 مورخ1دی1400 فرمودند:
مثال معروفی که برای استصحاب تعلیقی مطرح می شود عنبی است که قضیه تعلیقی اذا غلی یحرم در موردش صادق است و صدق این قضیه پس از تبدیل شدن به زبیب مشکوک میشود.
اما باید دانست همانطور که دیگران متذکر شدند این مثال درست نیست چون دلیل شرعی می گوید عصیر عنبی اذا غلی یحرم و عصیر یعنی آبی که با فشردن خارج می شود پس با توجه به این که زبیب آبی ندارد عصیر الزبیب هم معنا ندارد و این که آبی از خارج به آن اضافه شود و جوشانده شود موضوع جدیدی برای حرمت محسوب می شود و قابل استصحاب نیست.
مثال معروفی که برای استصحاب تعلیقی مطرح می شود عنبی است که قضیه تعلیقی اذا غلی یحرم در موردش صادق است و صدق این قضیه پس از تبدیل شدن به زبیب مشکوک میشود.
اما باید دانست همانطور که دیگران متذکر شدند این مثال درست نیست چون دلیل شرعی می گوید عصیر عنبی اذا غلی یحرم و عصیر یعنی آبی که با فشردن خارج می شود پس با توجه به این که زبیب آبی ندارد عصیر الزبیب هم معنا ندارد و این که آبی از خارج به آن اضافه شود و جوشانده شود موضوع جدیدی برای حرمت محسوب می شود و قابل استصحاب نیست.