امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
توضیح: چطور در برخی مسائل مهم دلیل لفظی قابل اتکایی وجود ندارد؟
#2
مرحوم تبریزی توضیحی در مورد جابر بودن عمل مشهور برای اعتباربخشی روایت ضعیف بیان کرده‌اند که به نوعی با توضیحی که در مطلب قبلی ارائه شد، همسو و سازگار است:
ایشان در درس خارج صلاة، در بحث موارد کشف خطای دخول وقت، وقتی بحث به روایت اسماعیل بن ریاح رسیده است، فرموده‌اند:


نقل قول:دلیلشان روایت اسماعیل بن ریاح است: ... در دلالت این روایت جای مناقشه نیست. اما اشکال در سند شده است که اسماعیل بن ریاح توثیق ندارد. جماعتی مثل مرحوم حکیم(قده) و دیگران فرموده‌اند: «ضعف این روایت منجز به عمل مشهور است. این روایت را مشایخ ثلاثه نقل کرده‌اند، و مشهور عمل کرده‌اند، و عمل مشهور جابر ضعف روایت می‌شود. این حکم خلاف قاعده است. اگر مشهور نمی‌دانستند که این روایت معتبر است، عمل نمی‌کردند. مشهور فقهاءِ بزرگ عمل کرده‌اند، ما هم عمل می‌کنیم، بر طبقش هم فتوا دادیم.»

جبران ضعفِ روایت به عمل مشهور، در صورت روشن نبودن وجه عمل
در بعضی موارد، عمل مشهور به روایت ضعیفه، جبران ضعف را می‌کند، ما هم فی الجمله ملتزم هستیم و آن در جاهایی است که وجه عمل بر ما روشن نشود که چرا عمل کرده‌اند. ما می‌بینیم که روایت خلاف قاعده است و دلیل عقلی دلالت نمی‌کند، روایت هم من حیث السند ضعیف است، مع ذلک عمل کرده‌اند، از اطلاق روایات صحیحه و از عمومات آنها رفع ید کرده‌اند، ما فکر می‌کنیم اینها که آدمهای کذا نبودند که تسامح کنند، عمل اینها یک وجهی دارد، در توجیه عمل آنها چیزی به ذهنمان نمی‌آید. مگر یک نکته‌ای که این حکم در زمان خود اصحابنا الاقدمین، در ذهن متشرعه و روات متشرعه و فقها متشرعه، متسالم علیه بود. آنها ملتزم بودند و اینها هم دیدند که التزام آنها وجهی ندارد، مگر سماع از امام علیه‌السلام منتها نقل نکرده‌اند. به یک صورت یک روایت به ما رسیده است. ما هم در آنجا اگر فتوا ندهیم،‌احتیاط واجب می‌کنیم. در این طور موارد از فتوای مشهور عدول نمی‌کنیم. توقف می‌کنیم،‌ امر به احتیاط می‌کنیم...

این که مشهور، ضعف روایت را جبران می‌کند، در جایی است که وجه عمل معلوم نشود، احتمالی که ارتکاز متشرعه در آن زمان این بود، و ارتکاز هم از قول ائمه علیهم‌السلام ناشی شده بود، چون عقل و عادت به این، راهی ندارد، لذا آنجا ما قبول می‌کنیم...
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: چطور در برخی مسائل مهم دلیل لفظی قابل اتکایی وجود ندارد؟ - توسط مخبریان - 20-دي-1400, 22:29

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  لزوم توجه به مصادر کلامی در دست یابی به پیشینه ی مسائل فقهی محمود رفاهی فرد 0 466 24-آبان-1400, 13:54
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  وجوب پیوند اعضا از افراد مرگ مغزی (2)- دلیل لا ضرر ارادتمند آیت الله مکارم 0 391 16-شهريور-1400, 21:33
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  رویت هلال ماه رمضان موضوعیت ندارد مهدی خسروبیگی 0 1,083 1-خرداد-1399, 16:07
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مرگ بر ضد ولایت فقیه(سوال فقط علمی فقهی است و مطلقا نگاه به مسائل سیاسی ندارد) عالم 11 21,723 22-فروردين-1398, 14:57
آخرین ارسال: Ali_Imran
  بررسی دلیل استحاله جعل ولایت فقیه به صورت عام محمد 68 2 4,552 11-مهر-1397, 18:10
آخرین ارسال: رضا
  مسائل علی بن جعفر رضا اسکندری 0 4,308 7-ارديبهشت-1394, 17:59
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  برائت و مسائل مختلف ان م. مظفری 1 5,129 10-دي-1393, 00:22
آخرین ارسال: م. مظفری
Star نکته علمی:  عقل اجتماعی و استنباط در مسائل فقه سیاسی(ویرایش میشود) م. مظفری 0 4,056 5-دي-1393, 23:53
آخرین ارسال: م. مظفری
Star نکته علمی:  عقل اجتماعی و استنباط در مسائل فقه سیاسی(ویرایش میشود) م. مظفری 0 4,382 5-دي-1393, 23:52
آخرین ارسال: م. مظفری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان