امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
توضیح: چرا شرط مسوق برای تحقق موضوع مفهوم ندارد؟
#2
به نظر می‌رسد که در بیان استاد اشکالی وجود دارد. استاد فرموده‌اند که در مورد ختان ولد یا اخذ برکاب امیر، چون سنخ الحکم متصور نیست، آن مدلولی که فهمیده می‌شود -که استاد فهمیده شدن این مدلول را منکر نیستند- دیگر مفهوم نیست.
اما به نظر می‌رسد بین مفهوم و مصداقِ سنخ الحکم خلط شده است. سنخ الحکم متصور هست؛ اما خارجاً یک فرد بیشتر ندارد. (مثل واجب الوجود که مفهومی کلی است با این که یک فرد بیشتر نمی‌تواند داشته باشد یا ندارد.) پس مفهوم متصور است و اشکالی وجود ندارد. 

اتفاقاً با توضیحات استاد باید گفت که حتماً این جملات مفهوم دارند و همه‌ی علما باید قائل به مفهوم داشتن جملاتی مانند «إن رزقت ولدا فاختنه» بشوند!!! 
چرا؟ چون آن چیزی که مانع قبول کردن مفهوم داشتن می‌شود این است که گوینده در این خطاب از یک جعل خبر می‌دهد؛ شاید جعل دیگری داشته باشد که در آن حکم را بر روی شرط یا موضوع دیگری برده باشد؛ پس نمی‌توان گفت که با انتفای شرط، حکم هم منتفی می‌شود. اما این بیان در مورد شروط مسوق برای تحقق موضوع نمی‌آید زیرا به تعبیر استاد، شارع نمی‌تواند برای ختان ولد، وجوب دیگری جعل نماید، چون این افعال یا قابلیت تکرار ندارند یا نمی‌تواندد مشروط به شرط دیگری بشوند.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: چرا شرط مسوق برای تحقق موضوع مفهوم ندارد؟ - توسط مخبریان - 19-دي-1400, 01:10

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم مخبریان 3 284 7-بهمن-1401, 16:58
آخرین ارسال: مخبریان
  پاسخی جدید به یک سؤال تکراری: امکان اخذ قطع به حکم در موضوع همان حکم مخبریان 5 624 30-دي-1401, 22:55
آخرین ارسال: مخبریان
  نکته علمی:  نسبت میان مفهوم و مدلول التزامی مخبریان 8 849 24-ارديبهشت-1401, 13:01
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  توضیح:  حد فحص از مخصص برای تمسک به عام مخبریان 1 386 22-فروردين-1401, 01:46
آخرین ارسال: مخبریان
  نکته علمی:  موافقت با اخباری‌ها در این که راهی برای اعتبارسنجی مواد قضایا نداریم مخبریان 1 579 7-فروردين-1401, 09:49
آخرین ارسال: علیرضا کدخدایی
  توضیح:  وجه صحیح عدم تمسک به اصالة العموم برای اثبات تخصص مخبریان 0 278 28-اسفند-1400, 15:04
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  مشخص نبودن موضوع احکام بعد از تخصیص از جهت مرکب یا مقید بودن مخبریان 0 250 22-اسفند-1400, 12:48
آخرین ارسال: مخبریان
  نکته علمی:  «الف و لام» حرفی برای اشاره است مخبریان 0 302 29-بهمن-1400, 13:34
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  آیا شرط در احکام وضعی یا انتزاعی مفهوم دارد؟ مخبریان 0 379 13-بهمن-1400, 20:10
آخرین ارسال: مخبریان
  نوآوری علمی:  مفهوم داشتن شرط در خطاب طلبی تبلیغی مخبریان 5 505 13-بهمن-1400, 20:02
آخرین ارسال: مخبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان