9-دي-1392, 00:48
(20-مرداد-1392, 20:06)سید حسین منافی نوشته: بسم الله الرحمن الرحیم
تشکیک در اصل در مقام بیان بودن در مطلق:
میرزای شیرازی می فرماید: «العبرة بكونه في مقام البيان في تلك الحال، فلا بد من إحرازه في التمسك بإطلاق المطلق، و لا يخفى أن إحرازه في غاية الإشكال، إذ لا يجب عقلا على المتكلم بيان تمام مقصوده حال التكلم، بل له تأخيره إلى أول وقت العمل، و لم يثبت عليه- أيضا- حتى يحرز بها ذلك، و لأجل ذلك يكون المطلقات الواردة في الشريعة عندي مجملات مهملات. و من هنا يظهر ما في دعوى بعضهم أن الأصل كون المتكلم في مقام البيان، لعدم صلاحية شيء لكونه مدركا له عدا الغلبة، و قد عرفت حالها.» تقريرات آية الله المجدد الشيرازي، ج4، ص: 322
این نطریّه موجب إنسداد می گردد.
و یلاحظ علــــــــــــیه اولا :
به نظر میرسد که منشاء این بنای عقلائی یعنی (أصالة البیان) مراعات حکمت وضع الفاظ باشد، چون غرض اصلی از وضع الفاظ تفهیم معانی است و خروج از این غرض خلاف اصل است و نیاز به عنایت زائدی دارد، و شاهد بر اصل یادشده یعنی (أصالة البیان) این است که در مقام احتجاج بکار گرفته میشود.
از باب مثال چنانچه مولایی به عبد خود بگوید (آب بیاور) و عبد (آب چاه) برای مولا آورد چنانچه مولا اعتراض کند من (آب چشمه) میخواستم حتماً عبد در جواب خواهد گفت چرا (مطلق گفتی) و باید قید را میآوردی.
و یلاحظ علیه ثانیا :
سه صورت در این مساله مطرح است:
۱.متکلم در مقام اجمالگویی باشد؛
۲.متکلم در مقام بیان تمام خصوصیات متصوره نسبت به متعلق یا موضوع حکم باشد
۳.وجود اطلاق فی الجمله؛ منظور از بیان این حالت سوم است یعنی متکلم از جهتی که منظور سامع است در مقام بیان باشد و از آن تعبیر میکنیم به اصالة الاطلاق.
چنین به نظر میرسد که در کلام ایشان بین قسم دوم و سوم خلطی پیش امده باشد.
وبلاگ بحر الفقاهة moen1.persianblog.ir
(وبلاگ معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت
(وبلاگ معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت