نظرسنجی: آیا نزد عقلاء اصل در مقام بیان بودن متکلّم است؟
این نظرسنجی بسته شده است.
بلی
33.33%
1 33.33%
خیر
66.67%
2 66.67%
مجموع 3 رای 100%
* چنانچه به گزینه‌ای رای داده اید، با علامت ستاره مشخص گردیده است. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تشکیک در اصل در مقام بیان بودن مطلق
#5
(20-مرداد-1392, 20:06)سید حسین منافی نوشته: بسم الله الرحمن الرحیم
تشکیک در اصل در مقام بیان بودن در مطلق:
میرزای شیرازی می فرماید: «العبرة بكونه في مقام البيان في تلك الحال، فلا بد من إحرازه في التمسك بإطلاق المطلق، و لا يخفى أن إحرازه في غاية الإشكال، إذ لا يجب عقلا على المتكلم بيان تمام مقصوده حال التكلم، بل له تأخيره إلى أول وقت العمل، و لم يثبت عليه- أيضا- حتى يحرز بها ذلك، و لأجل ذلك يكون المطلقات الواردة في الشريعة عندي مجملات‏ مهملات‏. و من هنا يظهر ما في دعوى بعضهم أن الأصل كون المتكلم في مقام البيان، لعدم صلاحية شي‏ء لكونه مدركا له عدا الغلبة، و قد عرفت حالها.» تقريرات آية الله المجدد الشيرازي، ج‏4، ص: 322
این نطریّه موجب إنسداد می گردد.



و یلاحظ علــــــــــــیه اولا :

به نظر می‌رسد که منشاء این بنای عقلائی یعنی (أصالة البیان) مراعات حکمت وضع الفاظ باشد، چون غرض اصلی از وضع الفاظ تفهیم معانی است و خروج از این غرض خلاف اصل است و نیاز به عنایت زائدی دارد، و شاهد بر اصل یادشده یعنی (أصالة البیان) این است که در مقام احتجاج بکار گرفته می‌شود.

از باب مثال چنانچه مولایی به عبد خود بگوید (آب بیاور) و عبد (آب چاه) برای مولا آورد چنانچه مولا اعتراض کند من (آب چشمه) می‌خواستم حتماً عبد در جواب خواهد گفت چرا (مطلق گفتی) و باید قید را می‌آوردی.

و یلاحظ علیه ثانیا :

سه صورت در این مساله مطرح است:

۱.متکلم در مقام اجمال‌گویی باشد؛

۲.متکلم در مقام بیان تمام خصوصیات متصوره نسبت به متعلق یا موضوع حکم باشد

۳.وجود اطلاق فی الجمله؛ منظور از بیان این حالت سوم است یعنی متکلم از جهتی که منظور سامع است در مقام بیان باشد و از آن تعبیر می‌کنیم به اصالة الاطلاق.

چنین به نظر میرسد که در کلام ایشان بین قسم دوم و سوم خلطی پیش امده باشد.
وبلاگ بحر الفقاهة   moen1.persianblog.ir  

 (وبلاگ معین الحق. فقهی اجتماعی سیاسی..)
/wahhabism1.persianblog.ir  نقد وهابیت
christ.persianblog.ir نقد مسیحیت
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: تشکیک در اصل در مقام بیان بودن مطلق - توسط م. مظفری - 9-دي-1392, 00:48

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  امتنانی بودن احکام مهدی خسروبیگی 1 267 17-فروردين-1403, 19:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «اصول»  راه تشخیص عقلی بودن یا لفظی بودن یک مسأله مهدی خسروبیگی 0 237 13-خرداد-1401, 10:20
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  تزاحم ملاکی و تزاحم در مقام امتثال مهدی خسروبیگی 8 2,553 27-آذر-1399, 00:25
آخرین ارسال: خیشه
  نکته علمی:  تحلیل اصاله البیان یا اصل در مقام بیان بودن مسعود عطار منش 0 1,994 4-دي-1397, 08:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  آیا استحبابی بودن خطاب عامّ موجب إباء از تخصیص می گردد؟ سید حسین منافی 0 3,189 22-تير-1396, 17:27
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  قدر متیقّن و أظهر مصادیق بودن مخصّص از اسباب اباء از تخصیص سید حسین منافی 0 3,021 1-تير-1396, 18:07
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  قدر متیقّن و أظهر مصادیق بودن مخصّص سید حسین منافی 0 3,332 1-تير-1396, 18:03
آخرین ارسال: سید حسین منافی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان