18-دي-1392, 01:38
به نظرمی رسد درمیان عقلا باید سیره عملیه انسان قانون گذارراببینیم اگرکسی مثلا ازبین 1000مورد اطلاقاتی که بیان می کند اکثرمواردش رادرمقام بیان تمام اجزاء وشرائط است عقلای عالم می گویند درسایدمواردهم درمقام بیان تمام اجزاء است امااگرقانونگذاری مثلا نصف اطلاقاتش درمقام تمام اجزاء وشرائط باشد یاکمتر دراینجا نمی توان گفت درسائرموارد هم درمقام بیان است .
البته نکته ای که باید بدان توجه کرد این است که شارع وائمه علیهم السلام درپاسخ دادن به سوالات افراد باتوجه به اینکه می دانند این روایات بدست انسانها تاروزقیامت می رسد وخودشان هم امرکرده اند که بنویسید ونشردهید ازباب عدم اغراء به جهل هم که شده چون می دانند بدست مامی رسد وماهم حمل برمقام بیان بودن می کنیم لذا می توان گفت طبق این نکته درمقام بیان تمام اجزاء هستند مگرجایی که خودشان قرینه ای نصب کنند.
البته نکته ای که باید بدان توجه کرد این است که شارع وائمه علیهم السلام درپاسخ دادن به سوالات افراد باتوجه به اینکه می دانند این روایات بدست انسانها تاروزقیامت می رسد وخودشان هم امرکرده اند که بنویسید ونشردهید ازباب عدم اغراء به جهل هم که شده چون می دانند بدست مامی رسد وماهم حمل برمقام بیان بودن می کنیم لذا می توان گفت طبق این نکته درمقام بیان تمام اجزاء هستند مگرجایی که خودشان قرینه ای نصب کنند.