1-اسفند-1400, 01:27
بررسی معاطاة بودن نکاح زن و مرد به صرف عشق و علاقه
متأسفانه گفته شده بود: اگر زن و مردی با هم عشق داشته باشند هر چند که صیغه ی نکاح هم جاری نشود، بچههای آنها حلالزاده هستند.
جای تعجب است که در جمهوری اسلامی و در یک جشنوارهای که به عنوان جمهوری اسلامی انجام میشود، چنین خلاف بیّنی گفته میشود.
عده ای در صدد توجیه این کلام بر آمدند که این گونه رابطه، نکاح معاطاتی است و این نوع نکاح مورد پذیرش عده ای از فقهاست.
اما باید گفت :
اولا صحّت نکاح معاطاتی محل تأمّل است.
ثانیا بر فرض صحّـت معاطاة، باید فعل به عنوان انشاء صورت بگیرد. تنها تفاوت معاطاة با لفظ در این است که در لفظ با لفظ انشاء میشود و در معاطاة بافعل انشاء صورت میگیرد و زن و مرد به عنوان اینکه میخواهند زن و شوهر شوند، فعلی را انجام میدهند نه آنکه روی عشق مرتکب فعلی شوند و بچه دار شوند بدون آنکه نیت و قصد زوجیتی در بین باشد.
متأسفانه گفته شده بود: اگر زن و مردی با هم عشق داشته باشند هر چند که صیغه ی نکاح هم جاری نشود، بچههای آنها حلالزاده هستند.
جای تعجب است که در جمهوری اسلامی و در یک جشنوارهای که به عنوان جمهوری اسلامی انجام میشود، چنین خلاف بیّنی گفته میشود.
عده ای در صدد توجیه این کلام بر آمدند که این گونه رابطه، نکاح معاطاتی است و این نوع نکاح مورد پذیرش عده ای از فقهاست.
اما باید گفت :
اولا صحّت نکاح معاطاتی محل تأمّل است.
ثانیا بر فرض صحّـت معاطاة، باید فعل به عنوان انشاء صورت بگیرد. تنها تفاوت معاطاة با لفظ در این است که در لفظ با لفظ انشاء میشود و در معاطاة بافعل انشاء صورت میگیرد و زن و مرد به عنوان اینکه میخواهند زن و شوهر شوند، فعلی را انجام میدهند نه آنکه روی عشق مرتکب فعلی شوند و بچه دار شوند بدون آنکه نیت و قصد زوجیتی در بین باشد.