20-آبان-1401, 10:52
درس اصول جلسه 25 مورخ 19/8/1401
به نظر ما ادله استصحاب نآظر به شکی است که در عمود زمان واقع می شود نه شک در زمان یک حادثه نسبت به حادثه دیگر.
در نتیجه در صورتی که یک حادثه مجهول التاریخ و یک حادثه معلوم التاریخ است استصحاب تنها در مجهول التاریخ جاری می شود چون شک در مجهول التاریخ شک در عمود زمان است ولی اصل در معلوم التاریخ جاری نمی شود که معلوم التاریخ در عمود زمان معلوم است نه مشکوک و شکی که در آن وجود دارد نسبت به حادثه دیگر است.
همچنین در جایی که هر دو مجهول التاریخ هستند اصل در هیچ طرف ذاتا جاری نیست چون هر یک از دو حادثه زمانی اثر دارند که در زمان حادثه دیگر واقع شوند لذا استصحاب در هر کدام بخواهد جاری شود باید نسبت به حادثه دیگر سنجیده شود و همانطور گفتیم شک نسبت به حادثه دیگر مشمول ادله استصحاب نیست.
به نظر ما ادله استصحاب نآظر به شکی است که در عمود زمان واقع می شود نه شک در زمان یک حادثه نسبت به حادثه دیگر.
در نتیجه در صورتی که یک حادثه مجهول التاریخ و یک حادثه معلوم التاریخ است استصحاب تنها در مجهول التاریخ جاری می شود چون شک در مجهول التاریخ شک در عمود زمان است ولی اصل در معلوم التاریخ جاری نمی شود که معلوم التاریخ در عمود زمان معلوم است نه مشکوک و شکی که در آن وجود دارد نسبت به حادثه دیگر است.
همچنین در جایی که هر دو مجهول التاریخ هستند اصل در هیچ طرف ذاتا جاری نیست چون هر یک از دو حادثه زمانی اثر دارند که در زمان حادثه دیگر واقع شوند لذا استصحاب در هر کدام بخواهد جاری شود باید نسبت به حادثه دیگر سنجیده شود و همانطور گفتیم شک نسبت به حادثه دیگر مشمول ادله استصحاب نیست.