17-آذر-1401, 22:35
برخی مانند آقای خوئی(ره)، آقای تبریزی(ره) و آقای سیستانی قائل هستند که عقد اجاره یا جعاله بر واجبات عینی تعیینی صحیح بوده و حیثیت وجوب تنافی با این مطلب ندارد. این ادعا برای ما روشن نیست؛ زیرا اگر انجام واجب حقی باشد برای مستأجر که بر عهدهی موجر است، قطعاً دریافت اجاره اکل مال بالباطل است. مانند آنکه زید باید بدهی خود را به عمرو پرداخت کند و برای پرداخت این بدهی از طلبکار اجرت بگیرد. در صورتی که واجب حق مستأجر بر موجر نباشد هم انصاف این است که عرف اطلاق دلیل واجب را مانع از صحت این معامله و دریافت مال در مقابل انجام این واجب را اکل مال بالباطل میداند. به عنوان نمونه اگر زید وعده دهد که به عمرو مالی را پرداخت کند، عمل به وعده واجب شرعی است اما حقی برای موعود له ایجاد نمیکند. با این حال زید نمیتواند برای عمل به وعد طلب اجرت یا جعل کند؛ زیرا عرف این را اکل مال بالباطل میداند.