19-آذر-1401, 17:08
یک اشکال کلی به نظر میاید و ان این است که ما از کجا میفهمیم حقی برای غیر به وجود میاید. به قول مرحوم شیخ انصاری در ج 2 مکاسبت میفرماید این حرف نیاز به لطف قریحه و .... دارد. مثل این است که بگوییم میت یک حقی بر احیا نسبت به وجوب تجهیز دارد. اخه این مطلب از کجای ادله به دست میاید.
ثانیا بر فرض که این حق به وجود بیاید چه نکته ای وجود دارد که بگوییم وجوب مانع از اخذ اجرت است؟ چیزی که مانع از اخذ اجرت است اخذ مجانیت در دلیل است. شاهدش این که الی ما شالله واجباتی داریم که خود شریعت بر انها جایز دانسته اخذ اجرت و اتفاقا تعبیر به اجره المثل به کار برده است. نه این که یک حکم تعبدی باشد. تعبیر به اجرت یعنی معاوضه.
البته جناب شیخ انصاری انها را توجیه میکند ولی به نظر حقیر اینقدر زیادند که باید کشف انی کرد که شارع اخذ اجرت بر واجبات را جایز میداند مگر این که در دلیل ان مجانیت اخذ شده باشد.
ثانیا بر فرض که این حق به وجود بیاید چه نکته ای وجود دارد که بگوییم وجوب مانع از اخذ اجرت است؟ چیزی که مانع از اخذ اجرت است اخذ مجانیت در دلیل است. شاهدش این که الی ما شالله واجباتی داریم که خود شریعت بر انها جایز دانسته اخذ اجرت و اتفاقا تعبیر به اجره المثل به کار برده است. نه این که یک حکم تعبدی باشد. تعبیر به اجرت یعنی معاوضه.
البته جناب شیخ انصاری انها را توجیه میکند ولی به نظر حقیر اینقدر زیادند که باید کشف انی کرد که شارع اخذ اجرت بر واجبات را جایز میداند مگر این که در دلیل ان مجانیت اخذ شده باشد.