امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم
#4
اشکال بر ثمره:

به نظر من این ثمره درست نیست و بر مشهور از این جهت اشکالی وارد نیست.
اول با وجدان شروع می‌کنیم: هرچه فکر می‌کنم در گزاره‌ی «روزۀ امروز وقتی واجب است که احتمال وجوب روزۀ امروز را بدهی» دوری نمی‌بینم. 

ظاهراً دور از آنجا پیدا شد که التفات را شرط فعلیت تکلیف دانستند و مرادشان از احتمال هم احتمال مصیب برای مجعول بود. مصیب بودن احتمال موقوف بر فعلیت تکلیف است و فعلیت تکلیف موقوف بر احتمال مصیب.

اما چرا این ثمره درست نیست؛ زیرا بین علم به چیزی (قطع مصیب) و احتمال مصیب فرق وجود دارد. در قطع مصیب، تنها یک چیز وجود دارد (جزم به یک امر وجود دارد اما احتمال خلافش داده نمی شود) اما در احتمال مصیب، احتمال مخالف هم همزمان وجود دارد. به عبارت دیگر در کنار هر احتمال غیر مصیبی، احتمال مصیب هم وجود دارد. 
پس اگر معنای التفات احتمال دادن باشد، (چه آن را احتمال مصیب معنا کنیم و چه احتمال غیر مصیب) در غیر موارد قطع هر دو وجود دارند. به عبارت دیگر اخذ قید مصیب بودن برای احتمال، لغو است زیرا دائماً وجود دارد. پس شرط فعلیت دائماً وجود دارد و دوری در کار نیست.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: نقض بر مشهور برای انکار امکان اخذ قطع به حکم در موضوع آن حکم - توسط مخبریان - 7-بهمن-1401, 16:58

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  پاسخی جدید به یک سؤال تکراری: امکان اخذ قطع به حکم در موضوع همان حکم مخبریان 5 615 30-دي-1401, 22:55
آخرین ارسال: مخبریان
  امکان ردع ظاهری در موارد قطع به تکلیف مخبریان 0 349 6-دي-1401, 19:59
آخرین ارسال: مخبریان
  جمع شدن قطع با امکان خلاف و جمع نشدن آن با احتمال خلاف مخبریان 2 616 26-آذر-1401, 19:39
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  حد فحص از مخصص برای تمسک به عام مخبریان 1 384 22-فروردين-1401, 01:46
آخرین ارسال: مخبریان
  نکته علمی:  موافقت با اخباری‌ها در این که راهی برای اعتبارسنجی مواد قضایا نداریم مخبریان 1 576 7-فروردين-1401, 09:49
آخرین ارسال: علیرضا کدخدایی
  توضیح:  وجه صحیح عدم تمسک به اصالة العموم برای اثبات تخصص مخبریان 0 274 28-اسفند-1400, 15:04
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  مشخص نبودن موضوع احکام بعد از تخصیص از جهت مرکب یا مقید بودن مخبریان 0 248 22-اسفند-1400, 12:48
آخرین ارسال: مخبریان
  نکته علمی:  «الف و لام» حرفی برای اشاره است مخبریان 0 301 29-بهمن-1400, 13:34
آخرین ارسال: مخبریان
  توضیح:  چرا شرط مسوق برای تحقق موضوع مفهوم ندارد؟ مخبریان 1 896 19-دي-1400, 01:10
آخرین ارسال: مخبریان
  اشکال:  اشکال بر تلقی مشهور از مفهوم نداشتن شرط مسوق برای تحقق موضوع مخبریان 0 523 19-دي-1400, 00:31
آخرین ارسال: مخبریان

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان