به نظر استاد حکم شرعی یا تکلیفی است یا وضعی یا انتزاعی.
حکم تکلیفی یا ظاهری است یا واقعی
حکم تکلیفی واقعی یا حرمت است یا وجوب یا استحباب یا کراهت.
در نظر استاد اباحه حکم تکلیفی نیست، بلکه حکم انتزاعی است، یعنی عقل ما از عدم جعل یکی از احکام تکلیفی واقعی، اباحه را انتزاع میکند و لذا شارع اباحه را جعل نمیکند. پس استاد منکر این نیستند که هر فعلی حکمی دارد، منکر این هستند که هر حکمی را شارع به عنوان یک حکم تکلیفی جعل کرده است.
این معنا با روایتی که گذاشتهاید تنافی ندارد، زیرا مدلول این روایت این نیست که شارع برای هر فعلی حکمی را جعل کرده است. مدلول روایت این است که حکم هر فعلی در کتاب و سنت ذکر شده است. ذکر شدن حکم با جعل شدن حکم فرق دارد.
حکم تکلیفی یا ظاهری است یا واقعی
حکم تکلیفی واقعی یا حرمت است یا وجوب یا استحباب یا کراهت.
در نظر استاد اباحه حکم تکلیفی نیست، بلکه حکم انتزاعی است، یعنی عقل ما از عدم جعل یکی از احکام تکلیفی واقعی، اباحه را انتزاع میکند و لذا شارع اباحه را جعل نمیکند. پس استاد منکر این نیستند که هر فعلی حکمی دارد، منکر این هستند که هر حکمی را شارع به عنوان یک حکم تکلیفی جعل کرده است.
این معنا با روایتی که گذاشتهاید تنافی ندارد، زیرا مدلول این روایت این نیست که شارع برای هر فعلی حکمی را جعل کرده است. مدلول روایت این است که حکم هر فعلی در کتاب و سنت ذکر شده است. ذکر شدن حکم با جعل شدن حکم فرق دارد.