25-آبان-1402, 16:02
(23-آبان-1402, 07:45)خیشه نوشته: شما مرقوم کردید:«اصل برائت از وجوب مثلا اگر بخواهد آن اثر شرعی، حکم الزامی باشد، بله، او را نمیتواند اثبات کند»
استاد این مثال رو برائت جاری میکنند؛ شخصی شک میکند که دین به ذمه اش هست هست یا نه. بعد برائت جاری میکنه و فرض اینه که اگه مدیون نباشه مستطیع هست. یعنی اجرای برائت از دین مثبت وجوب. حج است
سلام علیکم
استاد در مثالی که برائت جاری کردند نتیجه اجرای برائت ترخیص بود(اذا وجب اداء الدین حرم السفر و برائت از وجوب اداء دین میگوید این وجوب مشکوک ثقلی برای شما ندارد، نه مستقیم نه با واسطه اثرش.)
حالا شما می فرمایید ممکن است برای این شرط یعنی وجوب دین یک اثر الزامی دیگر باشد. این خروج از مثال استاد است. و یک فرض جدید است بعبارتی مثال استاد حیثی است و چنین فرضی را در مثال لحاظ نکرده است.
اما اینکه اگر چنین صورتی مطرح شد استاد چه خواهد گفت؟ بنظر می رسد با توجه به نکته ای که گفته اند یعنی برائت صرفا رفع کلفت می کند و آثار با واسطه صرفا رفع کلفت را بر می دارد، در چنین مثال هایی که شما زدید با برائت از وجوب دین ، اثبات وجوب حج نمی کنند. چون ادله برائت چنین توان و دلالتی ندارد. یعنی مثل اذا لم یجب الوضوء وجب التیمم خواهد بود که در متن مثال شده اند.